totoafrika.reismee.nl

VLADIVOSTOK

VLADIVOSTOK

Om half 7 was ik dus in Cita, had gisteren contact gehad met Andrey en die zou voor mij een hotel regelen, meestal kan ik dit het beste zelf doen maar je hebt ook wel eens andere hulp nodig en dan is de plaatslijke biker de aangeweze persoon. Dus een SMS dat ik er was en waar ik was en Dimitri was er zo op zijn TDM 900. Andrey kon niet of zoiets en nu zou Dimitri mij wel helpen. Er was nog geen hotel gereserveerd dus dat werd rond rijden voor wij iets fatsoenlijk gevonden hadden om 20.30. Hij zou mij om half 10 op komen halen en dan zouden wij gaan eten en een pint drinken. Vlug mijn verslag op de site gepleurd ( stond in words) geskyped met ons Drieka en ik kreeg en SMS dat het 40 minuten later werd dus toen nog lekker in ligbad geweekt want de eerste dagen zou daar niks van komen. Om 11 uur was Dimitri er pas met zijn vriendin Chritstina en om half 12 zaten wij bij een Italiaans restaurant waar hij goede connecties mee had, hij had de menu kaart logo e.d. gemaakt en ze kenden hem zeer goed. Hij vroeg mij wat ik luste nou dat is alles. Lust jij spiezen? Ja ik lust alles ! Lust jij salade? Ja ik lust alles! Lust jij soep? Ja ik lust alles! Lust jij pizza? Ja ik lust alles! Lust jij spagethie? Ja ik lust alles!. Ik kreeg om te beginnen een pul van 1 liter tap bier, toen kwam een heerlijke salade, de soep en een grote spies. Alles echt lekker, ik had genoeg gehad. Maar toen kwam een pizza van halve meter doorsnee en een bord spagethie wat voor een weeshuis nog teveel was. Maar jij luste toch alles? Ja, maar dat wil nog niet zeggen dat je de hele menukaart moet bestellen want daar staat niks op wat ik niet lust. Dus een klein misverstandje. Betalen werd keurig op gelost, ik moest betalen wat ik gegeten en gedronken had en hij at toch voor niks. De pizza namen zij mee naar huis en om 1 uur lag ik in bed. Een leuke avond gehad want zij wouden echt van alles weten over mijn reisjes e.d. Als ik nu zelf een hotel geregeld zou hebben zou ik gewoon doorgereden hebben tot ik een motel gevonden zou hebben dan meteen eten pintje en slapen. Had wel veel info van hem en hij had gebeld met een vriend in Mogocha dat ik morgen een beroep op hem zou kunnen doen. Denk niet dat ik daar gebruik van ga maken.

Alle info die ik nu heb op een rijtje
Johan: in enkele dagen zonder problemen naar Vladivostok en goede weg
Bart Hoogers uit Wintelre: tot Habarovsk goed daarna de slechtste weg die hij ooit gereden had (en uitkijken voor rovers)
Harley zaak in Irkutsk: iemand had in 2 dagen dus 48 uur naar Vlaivostok gereden (4000 KM )
Dimitri: in 3 dagen van Cita naar Vladivostok (3000 Km)
Hoteleigenaar in Ulan-Ude: had in 3 dagen van Vladivostok naar Habarovsk gereden en daarna in 5 dagen naar Ulan-Ude en er waren onderweg maar 3 motel o.i.d dus tent was noodzaak
Alles bij elkaar een hoop info en ik heb geen reden om aan iemand te twijfelen, alleen weet ik wel dat ik onderweg niet alleen in het bos ga liggen slapen ! ( stel voor dat er bosnimpfen zijn ! )

Zondagmorgen vroeg wakker en om 7 uur zat ik met ontbijt op, op mijn brommerke om het in 3 dagen van 700 KM te doen of in 4 dagen van 550KM tot Habarovsk en daarna naar Vladivostok zien we dan wel weer. Meteen de stad uit politie controle alleen even paspoort en visa, 2de keer dat ik mijn paspoort moet laten zien vanaf Sint-Petrusburg. Heerlijke glooiende wegen en strak asfalt en mijn brommerke heeft er zin in en gaat als een speer en voor mij is het ook wel fijn dat ik niet elke bocht op de rem hoef. Had van Dimitri info dat de laatste 250 KM tot Mogocha geen tank mogelijkheden zouden zijn dus bij laatste pomp toch maar 10 liter getankt (wat later mijn redding zou zijn) Om half 3 was ik bij Mogocha en besloot meten door te rijden. Voor de goede orde er ligt dus geen enkele plaats aan de doorgaaande weg allemaal enkele KM er vanaf en Mogocha was 11 Km van de weg af. Na 50 Km stop ik op een parkeerplaats om eens op mijn kaart te kijken voor mijn plan, een Rus wist mij duidelijk te maken dat de eerste 250Km ook geen pomp zou zijn en ook geen slaapplaats. Had ik dus mijn 2 extra flessen leeg achter op de brommer, maar ik had uit geteld dat ik niet in de problemen zou komen. Na 150 Km stop ik om mijn can van 10 liter in de tank te kiepen en meteen stopt een Rus om te helpen, krijg nog een paar WERKhandschoenen van hem (hij kent mij nog niet zo goed denk ik)

WAT IS DE WERELD KLEIN ONDANKS DE 9 TIJDSZONES
Nadat ik 900 KM gereden had kwam mij een DAKAR auto tegemoet, ik naar nummerbord kijken maar zag ik niet toen in mijn spiegel en ik meende een Russisch nummerbord gezien te hebben. Vertel nu wat er in de auto gebeurde; Carlos en Milo rijden in hun Toyota van Vadivostok naar Baikal meer en zien een brommer aan komen als de brommer passeerd zien zij dat het een Harley met aanhanger is en zij roepen tegelijk dat is TONY. Even later rijd de Toyota achter mij en knippert volop met zijn licht en passeerd mij en hoor hun roepen Tony. Heb hun in Afrika getroffen later in Zuid-Amerika .
Milo is een Tjech en Carlos een Zuid Afrikaan. De auto is van Milo en vaak rijden zij samen, soms rijd Carlos alleen en verscheept hem dan omdat hij meer tijd heeft als gepensioneerde. Soms rijd Milo met zijn vriendin en is Carlos thuis. Het zijn echte maten en nu gaan zij door Mongolien en Kazastan rijden. We ouwehoeren een tijd en besluiten dan om een slaapplaats te zoeken voor mij, zij slapen altijd in de auto. Het eerste dorp wat we inrijden geen succes Milo spreekt als Tjech Russisch en zij sturen ons naar Motel waarnaar ik op weg was. Zij besluiten om de 50 KM dan niet mee terug te rijden maar om nog uren door te rijden om dan in bos te slapen, op mijn vraag of dat veilig is laten zij een bus pepperspray formaat brandblusser zien die hebben zij in Alaska gekocht om grizlieberen mee om te leggen. Als ik hun vertel dat ik dit jaar de Dakar ook weer gevolgd heb zegt Milo; ja dat klopt jij was met een reportage op de Tjechissche TV een klein intervieuw maar veel film materiaal, dus de Tjechische "Allard Kalf" heeft meer een motor hart dan een geld hart. Volgend jaar Juli ga ik Milo opzoeken als ik weer eens naar Hovezie naar een treffen ga, we nemen hartelijk afscheid met gezamelijk een fles bier. En ik heb nu actuele info over de weg conditie van Habarovsk tot Vladivostok, niet slechter als in Zuid-Amerika.

Na 50 km pak ik de afslag naar hotel en bij hotel blijkt dat ze alles hebben wat ik nodig zou kunnen hebben airco, WI-FI, koelkastje op de kamer, goed restaurant, terrasje; alleen geen STROOM. Ik besluit om toch maar te blijven voor de helft van het geld en zij maken een salade voor mij en krijg een partij brood (had nog blikken zalm paté) en het bier is nog redelijk koud. Ook krijg ik een emmer water op de kamer om mij wat op te frissen. Als ik af moet rekenen is het veel te hoog naar mijn zin en zeg haar dat ook. Ze is redelijk boos en even later komt zij terug met gespecificeerde rekening en de menu kaart de rekening klopt al vind ik 3 Euro voor fles bier hoog maar het zij zo. Voor het donker lig ik in bed en heb geen last van TV of radios die nog aan staan. Dagtotaal 950 KM gemiddelde snelheid 95 KM per uur waar 90 mijn maximale toegestane snelheid is, dus goede weg mag je wel zeggen.

Om zes uur ben ik uit bed en om half 7 zit ik zonder ontbijt op de brommer, krijg van haar nog een stuk brood mee, want ik had een heel betaald en dit niet helemaal op. Bedank nogmaals heel vriendelijk en ben weg met volle tank en nu ook volle extra flessen totaal 48 liter.
Meteen als ik op de doorgaande weg zit zie ik dat ik niet het dorp ingemoeten had maar gewoon door had moeten rijden na 5 Km een groot motel met restaurant en pomp daar had ik moeten zijn. Meteen word ik aangehouden door politie en als ik op zijn vraag; Koedoe en Akoedoe zeg ( Nederland en Japan ) mag ik meteen door rijden en wenst mij goede reis.
Er zitten nu veel glooïingen in de weg en de meeste kan ik met goed 100 nemen, je krijgt dan het gevoel dat je op de kermis in de Jimmy zit soms moet ik van het gas af en soms kom ik los van de grond maar wel strak asfalt heel de dag door mooi zonnig weer en veel bossen. Na 160 km stop ik voor mijn ontbijtje en er staat mij daar een luxe toiletgebouw in the middle of nowere, met wasmachines aan toe. Ik besluit om hier mijn grote bah te doen, het toilet is voorzien van papier en spray kan mijn handen armen en gezicht wassen en krijg een echte handdoek om mijn handen af te drogen en voor dit alles moet ik 5 cent betalen aan de toilet juf, de normale toiletten zien er iets anders uit zie later de foto's.

Alleen vandaag eerste akkefietje met een overijverige politie agent, hij houd mij staande en ik moet meteen langs de weg parkeren. Hij vraagt mijn paspoort wat ik netjes overdraag, hij controleert mijn visa e.d. en vraagt mijn transit papieren. Ook deze geef ik netjes af dan vraagt hij mijn Nederlandse papieren van de motorcyckel ik zeg njet. Jij kunt mijn transit papieren lezen en daar staat in het russia alles op en de Nederlandse kun jij toch niet lezen, maar hij vraagt opnieuw mijjn Nederlandse papieren ik zeg een moment en ik geef hem mijn paspoort, entree dokument, transit papieren, Nederlands rijbewijs, internationaal rijbewijs, groene kaart, eigendomsbewijs van aanhanger, Nederlands kentekenbewijs en zeg je zoekt het maar uit en als je klaar bent roep mij maar ik ga daar zitten wachten. Ik ga op een bankje zitten en pak mijn telefoon die ik aan zet, hij is er zo klaar mee en geeft mijn papieren en zegt: You can go. Ik vraag: why you ask my papers for to check it and now you check nothing. Why you asking for any papers? You can go, is zijn antwoord opnieuw, ik steek alles weer op zijn plaats en rij aan zonder iets te zeggen.

Na 950 KM met gemiddelde snelheid van 97.5 Km besluit ik om eens naar slaapplaats uit te zien, bij benzine pomp word ik aan gesproken door 4 politiemannen met veel sterren strepen en balken ze zijn super vriendelijk en schudden mij alle 4 de hand en of zij wat foto's mogen maken van mijn harley en ik nodig ze uit om er gewoon op gaan te zitten als ik mijn foto toestel pak, mag dat absoluut niet, zij willen niet op mijn foto's. Zij leggen mij nog uit dat na 106 Km aan de linkerkant een eenvoudig motel met restautant is. Deze laatste 100 Km worden de moeilijkste van de dag krijg mij een partij op gebroken weg met gaten en keien als de weg weer redelijk is nog eens een onweer waar ik goed nat van word en doe 2 uur over de laatste 100 Km. Het motol is sober maar een super vriendelijke knappe juf van 22 die klein beetje Engels praat en het goedkoopste adres van heel mijn trip. Ze hebben weer eens aan de klok zitten rommelen en nu 9 uur verschil met Nederland. Kan dus om 3 uur s'nachts met haar naar voetbal komen kijken Nederland -Chilie, maar als ik gegeten heb en paar pinten op heb ben ik moe en dan s'nachts van 3 tot 5 TV kijken zie ik niet zitten. Prijs bier weer gewoon halve liter voor 1 Euro.

Smorgens word ik pas om half 9 wakker en heb er duidelijk geen zin in, moet nog wat werken aan de verlichting van de aanhanger van rechterachterlicht ligt de kabel er van af en als ik vandaag de stofwolken in ga wil ik wel 2 stoplichten van 21 watt hebben en evenzo 2 alarmlichten van 21 watt. Kom tot de conclusie dat mijn toilettas 1050 Km terug op kamer staat GVD. Als ik de balans op maak denk ik dat ik mijn uierzalf; zowel de witte als de lekkere vette gele; het meest ga missen. Deze gele smeer ik elke dag een grote klodder in mijn knieholte omdat met schakelen de prothese hier drukt en ben bang dat zonder mijn huid snel stuk zal zijn. Dat word winkelen in Habarovsk in plaats van door kachelen, bij het ontbijt is mijn leuke juf er niet, deze moest tot 10 uur werken. Deze juf spreekt niks als russies zodat ik de voetbal uitslagen niet te weten kom. In Habarovsk vind ik alles behalve lekkere vette creme.

Heb nu het plan om vandaag toch 550 KM te rijden dan ben ik op woensdag in Vladivostok hoop ik toch, de wegen zijn slechter maar valt mij toch mee. Na 500 Km stop ik bij een Koreaan op een BMW 650 die een wereld reis gaat maken van 3 jaar. Dit is er duidelijk een die niet weet waar hij aan begonnen is en weinig ervaring heeft. Hij heeft in principe een goede motor die nog zuinig is ook dat is ook belangrijk maar hoe hij hem heeft bepakt je gelooft het niet: 2 grote alluminium koffers, een grote: ja echt grote plunjezak achterop de motor en nog eens op elke koffer een plunjezak en voorop de motor helemaal niks. Hij verteld dat het echt zwaar is en de nodige bagage zal moeten achterlaten, want hij heeft nu ook in de gaten dat hij dit niet gaat redden. Hij heeft nu alleen vanuit Vladvostok gereden in 2 dagen 500 Km en is doodop.
Hij is met de boot vanuit Korea hier aan gekomen, hij wil nu door Rusland dan Finland, Europa, Marokko met Mali, Senegal, Gambia dan weer naar Spanje en dan vanuit Turkije naar Egypte verschepen en dan naar Zuid - Afrika rijden en verschepen naar Zuid-Amerika dan naar Alaska vandaar uit verschepen naar Midden -Oosten en dan naar Korea rijden. Ik weet niet wat er in de plunje zakken zit, maar volgens mij heb je nodig van ieders 5 onderbroeken, t shirts, hemden, sokken, 2 sweaters, een motorpak, spijkerbroek en korte broek voor s'avonds en rustdag. Wat gereedschap en onderdelen, olie, communicatie en foto cq film apparatuur, wat wegen kaarten of GPS en dat is het en dat kan makkelijk in een grote weekend tas. Dan tent en slaapzak en luchtbed en klaar is kees, je zorgt dat je ook wat gewicht op voorwiel krijgt door tanktas of grote rol boven voorwiel en je rijd stabiel. Hij heeft ook nog info voormij dat er de eerste 400 Km geen slaap mogelijkheden zijn voor mij, maar ik heb er vanaf Habarovsk al wel 50 gezien en dat zal zeker niet minder worden, dus zijn ogen heeft hij ook nog eens in zijn zak zitten.
Als ik hem vertel dat ik in 2 weken vanaf Tallin kom gelooft hij mij absoluut niet maar als ik hem mijn visa stempel van 8 juni Sint-Petrusburg laat zien moet hij wel. Zo die heeft de eerste uren iets om over na te denken ! Als ik na in totaal 550 Km stop bij Benzinepomp om te vragen naar hotel moet ik nog 15 rijden en dan aan linkerkant van de weg. Maar zij gebaart dat ik moet wachten en zij belt iemand. Ik wacht geduldig en na 10 m inuten stopt er een auto met redelijk jong stel ik word meteen in goed Engels aan gesproken of zij mij kunnen helpen en zij bieden aan om voor te rijden. Bij het motel doet zij het woord het is mij veel te duur voor wat zij bieden en toilet en Douche verderop in de straat. Dan bied zij in overleg met haar husband aan om bij hun thuis te komen slapen voor niks. Daar ben ik wel voor in en we rijden de 15 KM weer terug. Mijn motor kan in de garage en mijn tassen gaan mee naar de tweede verdieping waar zij hun apartement hebben. Hij Sacha is politieman en spreekt alleen Russisch en zij Irena lerares op de plaatselijke school. Als ik mijn inkopen van vandaag uit de verpakking haal blijkt dat ik alleen scheermesjes heb gekocht en geen houder maar Sacha zal daar wel voor gaan zorgen en wat ik het liefst drink dat is duidelijk bier ook dat komt in orde. Zij laat het bad voor mij vol lopen en hij gaat boodschappen doen. Badder heerlijk en scheer mij later als Sacha terug is. Krijg van haar maaltijdsoep met grote kluif en salade, zij hadden al gegeten en Sacha is naar een vriend maar komt zo terug. Ze is echt geïntereseert in wat ik doe en wat ik van Rusland vind etc etc . Als Sacha terug is komt er een fles bier van 3 liter tevoorschijn die wij samen op drinken, als die leeg is haal ik nog een halve liter cognoc uit mijn tas en die gaat er ook aan. Hij is ook jager en visser en veel in de natuur en eens heeft hij een gincheng wortel gevonden welke erg zeldzaam zijn, die heeft hij in een fles wodka laten inmaken en de sappen van die wortel zorgen voor helderheid goede gezondheid hogere potentie en nog veel meer en die fles krijg ik van hem alleen ik mag niet meer druppels per dag nemen als mijn leeftijd. Ze vragen mij het hemd van het lijf en om 1 uur gaan we slapen. Ik slaap zeer goed en word pas om half 9 wakker. Krijg een uitgebreid ontbijt met gebakken eieren en om 9 uur ben ik on route voor mijn laatste etappe naar Vladivostok.

De eerste 80 gaan goed dan wegwerkzaamheden met keien, gaten en bulten welke echt slecht te berijden zijn en de nodige stofwolken. De grote trucks zijn duidelijk langzamer dan ik, maar de cruisers sneller zodat het een jankboel is voor mij. Als we weer eens bij wegwerkzaamheden komen zie ik dat de linkerhelft geasfalteerd is maar met autobanden verspert, voor mij geen probleem ik kan er tussen door glippen en rijd 10 KM sla-ommend tussen de autobanden door, de wind komt ook nog eens van links en ik rijd zonder stof alles voorbij dat vind ik wel leuk. Kom nog een loopster tegen met een vlag en ik stop om te vragen waarvoor. Het blijkt voor de vrede te zijn en zij loopt met een heel team in estafette naar Omsk heb ik begrepen. Er stoppen nog meer bikers en wel 2 hele bijzondere ruig uitziende die dragen duidelijk zichtbaar grote revolvers en messen in holster. Een heeft ook nog eens een masker van de duivel op en een zeis aan zijn Honda, maar het zijn mijn vrienden.

Voor mij rijd een tractor met tank er achter, ik zie duidelijk dat zijn linkerwiel schuin naar binnen staat. Ik blijf bewust een stukje achter hem rijden en knipper met mijn licht maar daar reageert hij niet op. De band loopt nu tegen zijn tank aan met flink wat rook ontwikkeling, ik ga als er geen tegenligger aankomt helemaal links over de vluchtstrook rijden om hem in te halen en net als ik hem voorbij ben en signaal wil geven dat hij moet stoppen, loopt zijn wiel eraf en verdwijnt in de diepte het moeras in. Die zal nog wel even bezig zijn voor hij weg is, hij rijd zijn combinatie nog wel de vluchtstrook op zodat iedereen normaal kan passeren.

Na 500 KM rijd ik op woensdagmiddag Vladivostok binnen en ga op zoek naar de Iron Tigers, de eerste en de beste biker die ik zie spreek ik aan en hij brengt mij direct naar hun werkplaats met clubhuis. Toch vandaag gemiddeld 75 KM per uur gereden.

SO I DID IT AGAIN

Voor de gene die mij waardevolle info gaven bedankt.
Johan: klopt jullie hadden nieuwe weg die nog niet kapot bevroren was
Bart: klopt, na Harbarovsk inderdaad de slechtse weg maar niet die ik gereden heb.
Harley zaak: klopt ik deed het in minder dan 48 uur maar niet non stop
Dimitri: heeft gelijk van Cita tot Vladivostok in 3 dagen kan
Hoetel eigenaar Ulan-Ude: zal het wel in 8 dagen gedaan hebben met Oeral met zijspan en 200 kilo bagage
Carlos en Milo: zaten er voor mij het dichtste bij, het is beter dan in Zuid-Amerika

Plumber die 2.5 liter wodka heb jij zo op, heb je laatst 2 flessen op een avond op zien drinken en anders vraag maar aan mijn broer die heeft het gezien.

Reacties

Reacties

Antoinet

Fijn weer iets van je te lezen , wat kan je toch geweldig vertellen Toon. groetjes Antoinet

joop olietank

Jawel hij flikt het hem weer! toppie Toon!Maar een 3liter fles bier moetje snel opmaken anders slaat hij dood en dat is zonde!groeten moi moi

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!