totoafrika.reismee.nl

Podium

Vandaag naar het podium, maar eens kijken wat het wordt. Ik heb nog geen bandje, maar dat krijg ik hopelijk van Marco Reinike, of ik moet maar weer met mijn bandje van vorig jaar binnen proberen te komen. Ben gisteren met hettransport e.d. mijn roadbook kwijt geraakt, dus ik weet niet precies waar ik moet zijn. Maar een taxi zet mij af bij de eerste wegafzetting en de rest moet ik dan maar lopen. Later blijkt dat ik met taxi tot achter het podium had kunnen komen. Nu moest ik 2 kilometer lopen en 6 keer mijn bandje laten zien.
Bij podium lukt het mij direct om binnen te komen, maar niet VOOR maar achter het podium. Dit jaar is VOOR het podium alleen voor pers en BoBo´s. Zelfs rijders die uitgevallen zijn komen niet tot voor het podium, evenals de monteurs. Nee; hier zit het cremé de la cremé, die niet weten af een quad 4 of 3 wielen heeft, en of er diesel of benzine in een motor moet ! Dit alles in de geest van Terry Sabine, hij draait zich om in zijn graf als hij dit zou zien !

Ook podium volgorde is sterk gewijzigd, eerst komt de langzaamste motorrijder; t/m nr. 16 aflopend en alle quads op 3 na. Die staan dus op een podium met alleen pers voor hun neus, want de BoBo¨s komen pas als het interesant wordt. Na een korte pauze komen dan de laatste motorrijders. Eerst de 3 quads, nu kunnen ze zien hoeveel wielen dat die heeft !
Dan de moterrijders van nr. 15 aflopend naar nr. 1. Dan komen de cars alleen nr. 1 t/m 10 en de eerste 5 Vrachtwagens. De BoBo¨s kunnen dit alles bekijken onder een afdak voor de zon; met in de ene hand een glaasje bubbeltjes nat en in de ander hand een hapje, zodat ze niet kunnen klappen voor de Dakar helden. Daarna komen de cars 15 t/m de laatste en de rest van de vrachtauto's, maar dan zitten de BoBo's allang weer ergens aan het dinee en staan die helden weer voor een leeg podium .
Maar toch heb ik mij wel goed vermaakt, alleen ik was mijn pet vergeten en heb mijn kop een partij verbrand. Achter het podium heb je wel contact met de rijders, je kunt ze aanspreken en uitgebreid fotograferen, maar de drank bestond uit cola en een of andere kamelenzeik, zonder alcohol en nog niet eens erg koud ook.
Wel mis ik 2 rijders waar ik een goed contact mee heb. Hans-Jos Liefhebber is in de laatste etappe gevallen met als gevolg een scheurtje in een ruggewervel. Daarmee heeft hij de etappe dus nog wel uitgereden, maar heeft een start verbod gekregen voor vandaag, wat volgens mij wel terecht is ter bescherming van de rijder. Ook de 150 CC twee-takt rijder is gisteren gevallen met als gevolg een gebroken pols, net als Marco van Geel een dag ervoor.

Marco van Geel is wel bij het podium maar De WOERK niet; die is ziek en in het hotel gebleven. Maar wij vermoeden dat hij het niet aan kon zien, wat ik wel kan begrijpen.
Jan de Rooy zit dit alles op zijn gemak te bekijken, heb nog even met hem gepraat en hij is verschrikkelijk trots dat zijn zoon net als hij, de Dakar gewonnen heeft met een auto met een NEUS.
En hij is natuurlijk blij met de 2de en 5de plek en alle Iveco's zijn gefinisht,wat een hele prestatie is.
Frans Verhoeven is nu beste Nederlander nr.15 en Henk Knijman nr 16, wat een goede prestatie is.
Marc Coma baalt als een stier, heeft in de laatste etappe zijn overwinning af moeten geven met een kapotte versnellingsbak, was zijn 2de en 3de versnelling kwijt.
Eric van Loon wordt 15e en dat valt een beetje tegen. Hijwas voor een top 10 gegaan maar heeft 2 dagen op rij, 3 uur verloren.
De Chinees op zijn Ching-cheng finisht wel en nog vrij hoog ook . Dit had niemand verwacht.

Na het podium ga ik in het centrum wat eten, want hier was verders niks te beleven, in tegenstelling tot andere jaren. Ook geen feestje of zoiets. Henk Verhoeven uit Eersel heeft alles gecanceld ivm met te weinig animo, Dus geen disco vanavond, wat weer een geluk is anders had ik mij weer moeten ergeren aan mijn vriend Kalf. Nu heb ik s'avonds tenminste tijd om mijn verslag te maken, voor dat ik weer moet gaan dineren.Morgenvroeg om09.00 uur eerst naar de garage bellen of ik terecht kan met mijn brommer enhopen dat Vladi mijn brommer eerst mee op gaat halen.Dan ook nog afwachten of dat de politie en douane mee wil werken aan een spoedige thuisreis voor mij !

Reacties

Reacties

joop olietank

hee het valt me op dat er dit keer niet zoveel gedronken werdt! hoe kan dat?ik ton soms ziek? moeten wij een hulp pakket opsturen met een fles grolsch ??? tja ik weet het niet maar de foto,s waren mooi man en het verhaal was weer mooi om te lezen!!! met de vrgr joop olietank moi moi uit het koude noorden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!