totoafrika.reismee.nl

COPIAPO

Gisteren, na mijn vorig verslag, zou ik een poging gaan doen om het bivac in te gaan. Vorig jaar had ik enkele polsbandjes gekregen en die heel goed bewaard. Dus nu het oranje bandje van Copiapo van vorig jaar om mijn pols gedaan en op weg naar Bivac.
Nou kan ik met een taxi gaan, maar dan moet ik lopend naar binnen en dan wordt je bandje gescand en dan val ik door de mand. Vorig jaar ging ik voor hethotel bij een stoplicht staan en wacht tot er een officiële bestikkerdeDAKAR auto langs kom en dan liften,maar wel zo dat ze mijn bandje goed kunnen zien. Dan kan ik rijdend mee naar binnen en wordt alleen de auto gescand, er zit n.l. een sticker met barcode op de voorruit. Ik loop mijn hotel uit en meteen de superbingo, stoppen gelijk de 2 TV autos die mij gisteren benzine gegeven hebben en ik achterin gelijk met hun het bivac in. In het bivac nog uitgebreid foto's gemaakt en hen hartelijk bedankt.

In bivac eerst bij team de Rooy aan gegaan. Gust van Montfoort is er ook weer bij als arts. Even met ome Jan zelf zitten praten, hij was blij met weer een etappe winst voor Gerard en die nu steviger aan kop gaat. 25 jaar terug heb ik bij de TIM veel onderdelen voor zijn vrachtauto gemaakt via de research afdeling van DAF. Wij hebben toen eens zijn magnesium velgen moeten verhogen omdat de band er steeds afliep, nadat wij die verhoogd hadden moest Jan op de Oorschotse hei proberen om de banden eraf te rijden en wij zijn toen met de DAF mensen mee geweest om dit te bekijken en Jan kreeg ze er niet af met zijn lomp geweld. Hij wist zich dat nog goed te herinneren.

Bij het Honda team zijnde WOERK en van GEEL ook binnen van hun special. Ze zijn blij met de rustdag van morgen, want het is toch wel vermoeiend. van GEEL heeft een dezer dagen ook 5 uur liggen klooien met zijn ontsteking, maar dat is nu weer opgelost. Metde WOERK z'n schouder gaat het al een stuk beter en het is best te doen. Ze zijn vast van plan om in Lima te finishen. de WOERK vertelde mij dat hij werd ingehaald door nr. 140 Marco Reinike de Chileen, maar dat die er een paar kilometer verder, verschikkelijk hard af ging en volgens hem kan het best wel eens zijn dat hij eruit ligt.

Cees Coolen en Jurgen van den Goorberg zitten er met hun buggies ook nog steeds in en zijn best tevreden.
Eric van Loon heeft net voor de fnish van de special 20 minuten vast gezeten in het klapzand enis gezakt naar plaats 10 algemeen.
Robby Gordon heeft vandaag de overwinning te pakken met zijn Hummer.
Van de vrachtauto's zijn er nog niet veel binnen, er zijn er tig vast gereden in het klapzand en dan wordt het moeilijk om weer aan de gang te komen. Die blijven in het parcour slapen omdat het in het donker alleen maar moeilijker wordt, maar zij hoeven zondag avond om18.00 uur pas weer binnen te zijn. Ikkan het alvast verklappen, zondag middag om13.00 uur is de helft pas binnen.

Ik kom ook diegene tegen, voor wie ik de video gemaakt had. Hij was er erg blij mee en ik had mijn werk goed gedaan, stond er allemaal luid en duidelijk op. Als ik later naar het centrum wil om wat te gaan eten en te drinken kan ik zo het bivac uitlopen en krijg een lift van een Russisch pers team, die mij in het centrum afzetten.

Vanmorgen redelijk op tijd uit mijn bed om mijn motor te gaan wassen. Mijn olie-koeler en spannings-regelaar zitten ingebakken in de klei en dan functioneert dat niet zogoed meer. Ik moet ook nog tanken en een ontbijtje scoren, want dat kan ik in mijn motel niet. Alle wasserette's gesloten ivm Zondag rustdag. Wel Shell V-power kunnen tanken. Vlak bij mijn motel, in een ander hotel gevraagd voor ontbijt en ik word meteen uitgenodigd door een Spaans team om mee te ontbijten. Zij zijn blij met een 5e, 6e en 12e plek algemeen in de motorklassse. En Spanjaarden lusten HAM, die hebben ze dan ook vacum verpakt meegebracht vanuit Spanje. Een van hun komt elk jaar bij KTM Lemmens een paar weken trainen en hij slaapt dan in Veldhoven. Ook Herlings komt vaak bij hem trainen in de wintermaanden om conditie op te doen voor het volgend seizoen. Op dit moment verblijft die dan ook in zijn huis vlakbij Barcelona.
Bij het motel kan ik mijn motor wel met de tuinslang afspuiten. Hier laat ik ook een partij lucht uit mijn banden, want gisteren in het bivac, bij de kenners eens nagevraagd hoeveel bar er in moet en wat mijn stuurgedrag van mijn motor is. Conclusie veel te harde banden, morgen bij een pomp eens contoleren hoeveel ik er uit gelaten heb.

Bij het stoplicht krijg ik meteen eenlift van eenArgentijns team en zo ben ik weer in het bivac zonder problemen. Hier en daar wat koffie en wat ouwehoeren. de WOERK envan GEEL zijn ook al wakker. Hun motoren zijn ook zowat klaar, met blok wissel en onstekingen vervangen. Wel willen ze nu de oude ontsteking in hun jaszak meenemen, voor het geval dat.
Ook kom ik Marco Reinike tegen met zijn vader, hij heeft een dikke arm, maar gelukkig niks gebroken en is gisteren op tijd gefinisht. Want hij MOET morgen rijden, de finish is dan in zijn woonplaats Antofagasto. Ik heb ook een mailtje van Miguel gehad,dat ik morgen weer bij hun in huis kan slapen en eten. Ik ben benieuwd hoe het nu met zijn vader is, die het jaar daarvoor net een herseninfarct gehad heeft.

Bij het Honda team nog erwtensoep meegegeten, is ook lekker bij 30 graden kan ik je vertellen. Als ik later het bivac uitloop om dit verslag te gaan maken, loop ik bijna tegen de lamp. Ze scannen mijn bandje, maar dat werkt natuurlijk niet, hij ziet duidelijk dat dit bandje voor Copiapo is. Hij vraagt of ik later nog terug kom, anders moet ik nu bij de beveiliging mijn polsbandje om gaan wisselen, anders kom ik er niet meer in. Maar dat weet ik te voorkomen en kom met de schrik vrij. Ik hoop wel dat ze zichmijn rotkop niet herinneren als ik weer eens in een auto zit. Mijn bandje wil ik n.l.de heleweek gaan gebruiken, het heeft namelijk precies dezelfde kleur als de monteursbandjes van dit jaar en als ik dan in een auto zit, wordt er niks gescand.
Zo dadelijk nog wat foto's op de site proberen te krijgen en dan eten en op tijd naar bed. Morgenvroeg om05.30 uurvertrekt de eerste motorrijder weer en daar wil ik toch wel weer ergens tussen zitten.

Willem

Mooie verhalen...zou ook wel wat voor mij zijn om mee te trekken met het hele circus. Sport, reizen, andere culturen...
Moet ik nog wel wat beter Spaans leren, geniet ervan!

Eric Wilms

Hee Tony,
Wat maak je toch weer mee op je zoveelste trip naar Dakar, altijd een genot om je verhalen te lezen.Misschien een idee om alles van de laatste jaren te bundelen en in boekvorm uit te brengen, Toon de writer is de niks!
Kom ook geregeld op festivals waar ze van de gekleurde polsbandjes verstrekken, ga ze bewaren misschien ken de gij ze gebruiken(ge wit het nooit.).
Doe voorzichtig zoda we als ge weer thuiskomt onder het genot van unne lekkere pint(en wa te bikke erbij) kunnen genieten van jou smakelijke verhalen, klinkt live altijd beter.
Groetjes aan Mieke
Houdoe,
Eric,Els en Sean
Eric,Els en Sean(Agapornizen doet het nog goed!)

Corné

Hé Toon,
86 miljoen km's op da gebakje en nou witte nog nie hoeveul lucht in oe bandeen moet??
Weer een mooi verhaal en succes met het in- en uitrijden van het bivak.
Groeten, Co(VF)rné

willy van den dungen

Hey tony from the fields,

Ik betrap mij zelf er op dat jouw reis voort leuker is om te volgen dan de Dakar Rally zelf!!!
Het kan verkeren. Zal wel door de acteur komen.
Veel avontuur en veiligheid gewenst.
En niet te vergeten de groeten voor Mieke!

Houdoe en hou het recht.

Willy en Ellen van den Dungen

Roger en Marijke

Hoi , ik volg getrouw het wel en wee van je reis , moet toch wel fantastisch zijn dit te kunnen meemaken . We zullen hopelijk in Benicasim nog meer kunnen vernemen en foto's bekijken . Groetjes Roger