totoafrika.reismee.nl

4 januari : tot aan SAN FRANSISCO PAS

Woensdag op tijd uit mijn bedje, eenontbijtje en gaan tanken. Zehadden nu inderdaad wel nafta en ik de route op, tussen de motorrijders.
Marco Reinike nr. 140 kwam langs mij rijden en gebaarde mij om te stoppen. Ikhad hem in Mar del Plata gemist en nu even bij gepraat. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk polsbandjesin Chili voor mij. Nog even een quadrijder geholpen; was zijn benzinedop kwijt en zijn benzine kwanselde eruit. Hij was net aan het bijvullen uit zijn reservecan. Met mijn duke-tape en een stuk plasticfles provosorisch gerepareerd en mijn duke-tape mee gegeven voor in de special. Zokan hij ook weer vooruit.
Chinees nr 94 Guanghui Wei op een JingCheng mijn benzine gegeven, zijn slang was los en had zijn benzine verloren. Hemook weer gelukkig gemaakt.
De Argentijnse TV ploeg kwam langs me rijden en gebaarde om te stoppen. Ze vroegen om een intervieuw en mij en mijn motor uitgebreid gefilmd.
Op deze 150 kilometer heb ik zeker 50 motor rijders naast mij gehad en op het laatst de eerste auto's.
Bij de benzine pomp gaan de rijders links naar de special en ik rechtsaf naar Chilecito. Hier ook even gestopt, hoefde zelf niet te tanken, maar er stonden zeker 15 motorrijder bij de pomp om te tanken, wat te eten en te drinken. Alleen De WOERK en Van GEEL mis ik telkens.
Hier word ik gefilmd en geintervieuwd door TVE España, ja, jahet moet niet gekker worden.
Eric van Loon staat met zijn auto onder een boom te rusten, was zeer in zijn nopjes met zijn 8 ste plaats van gisteren. Hij vertelde ook dat Jan van Gerven uit gevallen was met onstekings problemen, jammer natuurlijk. Even later stopt Henk Heiligers, de teamchef van Honda en bij hem in de auto: Jan van Gerven. Hij baalde als een stier, hij had van s'middags14.00 uurtot23.00 uurs'avonds aan zijn onsteking liggen klooien. Dan weer een stukje rijden, dan weer sleutelen. 2 maal de Heli bij hem geland om hem op te pikkken, maar dat wilde hij niet. Tot hij om23.00 uur savonds zelf opgaf', omdat het heftig begon te onweren. Ook had hij geen drinken meer, had al 2 keer uit een riviertje gedronken.
Hij vertelde ook dat hij de hele nacht had liggen janken en verschrikelijk teleurgesteld was. Het kost toch een hoop geld en dan de derde dag eruit doorontstekingsproblemen. Wat foto's gemaakt, maar nu keek hij niet zo vrolijk als 2 dagen geleden met de siliconedames.

Later over een zeer mooie rooie pas naar Chilecito gereden. Hier mocht alleen redelijk klein spul door, zonder aanhanger. Vlakvoor de pas politie-controleof de voertuigen niet te lang zijn.Hier tref ik Marc weer en hem nu bedankt voor de medewerking van de dag ervoor.
In Chilecito niet gestopt maar meteen door naar Tinogasta om hier mijn banden te wisselen op de camping.
Ik stop nog evenin een gehucht om te eten. Nee een restaurant mag je het niet noemen, maar leuk en een zooi ! Later nog met heel de familie op de foto, inclusief baby in mijn aanhanger.
Op de camping was Ludo eral met mijn banden, meteen aan de gang met wielen demonteren. Ik mocht aan de bar mijn motor met zijn blok over een muurtje zetten en mijn gereedschap op de bar. Naar de bandenboer om de banden te wisselen enlater mijn voorwiel weer gemonteerd, want mijn motor stond toch wel wat wankel zonder wielen. De BBQ man liet ons in de steek, hij kon op een ander meer verdienen, dus dan komt hij gewoon niet. Maar wat brood etc. gegeten. Nog een bui regen gehad en een pint gedronken. Mijn tent op een overdekt terras gezet, ikhoefde mijn gereedschap niet op te ruimen en kon ik s'morgens meteen aan de gang met mijn achterwiel. Want ik wil toch wel zo vroeg mogelijk de berg op, want de berichten zijn nog slechter als eerst. 2 dagengeleden was depas gesloten wegens sneeuwval, maar hij zou nu weer open zijn. Ook de rit van donderdag wordt voor de motorrijder ingekort, omdat hij te zwaar is. Er zijn wat motorrijders met uitputtings-verschijnselen uit de special gehaald, maar ik vind dat de Dakar ralley zwaar moet zijn en als je niet genoeg conditie hebt val je uit. Alleen als het voor de rijders gevaarlijk is door de omstandigheden of de heli's niet de lucht in kunnen, mag je van mij aflassen of inkorten. Maar niet omdat er rijders zijn, dieeen beetje moe zijn.
Donderdag morgen was ik om07.00 uuruur al aan het sleutelen, remblokken vervangen en ontlucht, mijn tentje weer ingerold en later met Ludo achterwiel weer gemonteerd. Ja hij staat piekfijn op zijn nopjes !Nog getankt enom 9.30 uur vertrok ik naar Fiambala waar ik een uitgebreid ontbijt pak. Ikbestel een broodje ham/kaas als ontbijt en 3 broodjes om mee te nemen en nog paar flessen drinken voor onderweg.
Als mijn ontbijtje komt, blijkt dit een heel stokbrood te zijn met 4 plakken kaas en 4 plakken ham veel te groot, maar het zal nog blijken dat ikdaar laterheel blij mee ben. De berg op, de eerste 200 kilometer strak asfalt en hier rijdt mijn motor niet goed op de nopppen. Ik vermoed dat ik ze te hard opgepomt heb, hij zoekt continu en ik moet flink bij sturen bij spoorvorming. Om13.15 uurben ik bij dedouane en even later is Ludo daar ook. Deuitvoer van mijn auto en mijn motor verloopt vlekkeloos. Nu is de auto weer van Ludo en is mijn taak volbracht.
Om14.00 uur vertrek ik naar de Chileense douane, een tocht van 110 kilometer waar ik vorig jaar 5 uur over deed. Wat wordt het nu ? Voor mij een weet, maar jullie moeten nog een dag wachten. Jullie kunnen misschien al een beetje naar TV kijken, wat er zoal gebeurt !

Reacties

Reacties

Manus van Rian

Heb je ook al een eigen TV zender Toon?Het moet niet gekker worden.Veel plezier (maar dat lukt wel lees ik). Groetjes Manus Rianne

Peter van der Sanden

Dag Toon,
Ik volg de Dakar al jaren op de voet en lees alle verhalen van de deelnemers. Maar geen van die verhalen kan tippen aan de jouwe. Ga zo door en nog veel plezier op weg naar Lima. En als je niet in het bivak mag, gewoon je poot stijf houden! Dan moet het lukken.

Heerco Sexbierum

Hoi Toon,
Kreeg webadres van dit blog afgelopen weekend van Hans. Weer mooie verhalen van je gelezen! Groeten aan Mieke en nog bedankt voor de gastvrijheid in Benicassim!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!