totoafrika.reismee.nl

3 januari

Ja, ja het kan vlug gaan, hier is al weermijn volgend verhaal ! Als ik maar voor op het schema lig en op tijd naar bed ga.
Vanmorgen inderdaad ALLE motor rijders gezien. Ik reed met de eerste mee aan en later kwamen mij er een hoop voorbij. De Lithouwer nr. 136 Igaris Gintautas kwam een hele tijd naast mij rijden. Ik dacht : 'Ja ik heb een roadbook en dan kan jedat allemaal opzoeken '.
Net voor Mendoza moeten de rijders voor hun special afdraaien naar Uspallata, hier heb ik mijn brommer geparkeerd en zie ook alle Honda rijders langs komen. Leuk !
Later rijd ik door Mendoza naar San Juan waar het bivac is voor vanavond, maar ik ga daar niet naar toe, ik kom er toch niet in vermoed ik.
Als ik Mendoza uit ben ben ik weer eens de Sjaak.De weg wordt van 4 baans -2 baans en meteen 2 gele doorgetrokken strepen. Er rijdt een oude vrachtwagen voor mij, met ongeveer 30 kilometer per uur en geen tegenligger, dus die pak ik mooi nog mee. Als ik naar rechts ga zie ik 2 motoragenten staan en eentje loopt al de weg op. Dokumenten graag van de motor en rijbewijs. Hij zegt 'pasada la linias' señor. Ontkennen heeft toch geen zin en een grote smoel nog minder. Dus ik mijn verontschuldigen voor mijn overtreding, maar dat die vrachtwagen wel erg langzaam reed en vrij vlug naar links ging zodat ik offlink moest remmen of moest passeren. En omdat er toch geen tegenligger aan kwam, dacht ik dat passeren de veiligste oplossing was.
Dat wordt dus toch betalen señor en hij laat mij zijn overtreding boekje zien met het bedrag van 1800 pesos, ongeveer 350 EURO. Vorig jaar was de eerste overtreding 60 EURO en de tweede er meteen vlak achteraan 160 EURO. Dus de inflatie correctie wordt hier flink toegepast. Ik zeg dat ik niet zoveel pesos heb maar wel USD dollars, hij aan het tellen. Maar dat kan ik vlugger en ik kom uit op 475 dollar, hij komt uit op afgerond op 200 dollar. Dus dat is iets dragelijker, als ik daar mee weg kom. Hij is al volop aan het schrijven en ik ben mijn dollars aan het zoeken. Dan stopt er een wagen van de organisatie en stappen er2 mannen uit. Ik herken meteen Marc de Harley-rijder die me in Mauretanië ook al eens flink gematst heeft. Hij komt aanlopen, geeft de agenten keurig een hand en vraagt of er problemen zijn, zodat hij eventueel kan tolken omdat hij mij zeer goed kent en weet dat ik nooit een vlieg kwaad doe en altijd zeer correct ben. De agent legt mijn overtreding uit en ik zeg inderdaad dat dat klopt, maar dat het voor mij veiliger leek om in te halen dan te remmen en er toch geen tegenligger kwam.
Marc vraagt of ze mijn bon niet kunnen seponeren, hij heeft wel wat voor hun hij haalt uit de auto 2 originele DAKAR caps en 2 originele DAKAR medewerker shirts.
Het bonnenboekje wordt op geborgen en ze zijn de koning te rijk met hun gift. Er worden nog hartelijk handen geschud en schouderklopjes uitgedeeld en ik ben weer gematst. Het zal me wel een paar pinten kosten op het eindfeest vermoed ik!!Kijk daar heb je vrienden voor !.
Later rij ik meteen door naar San Juan stop daar zelfs niet en rij richting de special van morgen. In San Jose de Jachal wil ik een hotel zoeken, maar eerst tanken.Helaas geen nafta, vanavond om20.00 uur is er weer volop beloven ze mij, want de ralley moet morgen hier ook tanken. Er is hier is een Italiaan gestrandt op een 50 cc tje, die vanuit Vuurland op weg is naar Alaska. Dus mijn 10 liter reserve is voor hem, dankan hij vandaag nog naar Chilecito.
Om15.00 uur in het hotel met airco, internet en garage. Alleen hetinternet ligt er nog wel 2 uur uit volgens de madam, dus heb ik tijd voor een siësta. Het moet niet gekker worden !
Morgenvroeg vertrekt de eerste motorrijder om05.30 uurin San Juan, dus kan ik hier om 07.00 uur bij de eerste aansluiten om nog 100 kilometer met hun mee te rijden naar special die in Guandacol begint.
Krijg net de nieuwsbrief van Frans Verhoeven dat hij vandaag 2e geworden is na Despres, dus hij heeft iemand gevonden die zijn bouten wel vast draaid, vermoed ik.
Ook een mailtje van Ludo terug, dat zij op tijd op de camping zijn morgenavond, ik vermoed dat ik er om15.00 uur wel al zal zijn. Kan ik mijn wielen alvast demonteren en remblokken vervangen. Ben ik misschien morgen al klaar met mijn brommerke. Kunnen wij donderdag morgen naar strart van de special die om 08.30 uur niet ver van de camping af is.
En dit wordt een verschrikkelijke etappe voor de deelnemers, vooral door het vele zeer mulle zand en hoge temperaturen. Elk jaar bijltjesdag !!!
Daarna wil ik voor de meute uit de pas over, die de motorrijders vrijdag morgen vanaf04.00 uur voor de kiezen krijgen.
Daniel en de Brazaliaan met BMW GS, gaan deze pas niet over omdat hij te slecht zou zijn, maar dat lijkt mij met hun motoren geen enkel probleem vermoed ik.
Ik zie wel waar het schip strand, maar met mijn noppenbanden mag dit niet teveel problemen geven en anders slaap ik wel ergens op de berg. Ik zalin ieder geval niet zweten, want hier vriest het s'nachts altijd.
Vanuit Copiapo in Chili, weermeer nieuws hoop ik, want daarwil ik, met de rustdag, het bivac op. Eventueel met de pas van mijn Belse vriend.

Reacties

Reacties

Manus van Rianne

Toon Mieke nog een gelukkig 2012 .Mooie reisverhalen we blijven het volgen.groetjes. Manus Rian

Piet en Det

Het geluk is mee de godeloze,da ziede mar weer

Frans en Antoinet

wat een mazzel heb je toch.
bedankt voor je vehalen houdoe !!!!

"Broer" Henk

Hee die Toon, uit je prachtige verhalen lees ik dat jij ook altijd voor eenieder klaar staat en vrienden maakt, dus "wie goed doet, goed ontmoet" blijkt hier te kloppen. Have fun en geniet een beetje voor mij mee daar. Overigens, ik had dit enkele jaren geleden niet durven hopen, maar prachtige foto's en ook mijn complimenten hoe je de digitale techniek onder de knie......, oeps, verkeerde uitdrukking in deze....., sorry. Maar knap hoe jij jou het digitale gebeuren eigen hebt gemaakt.

Rutger Jansen

Haaj Toon,

Wacht met spanning op je nieuwe reisverslag!

Rijze, Rutger

Ton & Lia

Há Toon,

Jij verveelt je nooit !! Tóch?
Het ga je goed, en nog veel plezier.

Groeten, Ton & Lia.

Mieke

Ook voor jou geen San Francisco Pas, of ben je ingesneeuwd ?
Kiek mar oet !!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!