totoafrika.reismee.nl

De voorbereiding

Ja, als je van plan bent om ong. 40 duizend kilometer, over niet altijd te beste wegen te gaan rijden, danmoet je brommer, maar ook zeker het aanhangertje, in orde zijn.

Met mijn motorblok was niks bijzonders mee aan de hand, heeft nog nooit zo smeuïg gelopen als na de Alaska revisie, nu 120.000 km geleden. Alleen heb ik mijn ontsteking vernieuwd. Heb nu weer gewoon punten met contra gewichten, alleen de contra gewichten zitten nu met rollagertjes op de as, veel minder speling en langere levensduur.
Uiteraard zijn detandwielen en de ketting vervangen alsmede de primare ketting en deze in de zwaarste tsubaki uitvoering, moet heel de reis mee kunnen. Mijn banden waren half weg versleten en ikhad nog een set wat ook half versleten was. Ik heb nu met de rit naar Patagonia de eerste set op gereden en afgelopen vrijdag het ander set gemonteerd.
Dat was nog leuk ! Ik vroeg bij een Yamaha garage of ze mij konden helpen, maar ik sleutel wel zelf mee. Zij wisten iemand voor mij, waar dat geen probleem zou zijn en om 8 uur s'morgens stond ik bij hem op de stoep en er werd ook letterlijk op de stoep gewerkt. Blokken hout onder het frame en achterwiel eruit en ermee naar een banden zaak. Daarna met het voorwiel precies hetzelfde. Ketting gespannen en gesmeerd. Versnellingsbak olie bij gevuld. Hij had zelfs motorolie MOTUL 15W50 op voorraad, 2 liter gekocht voor onderweg. Koppelingskabel gesteld en gesmeerd, luchtfilter gereinigd; wat vol met as zat. Ondertussen hadden we wel een stuk of 15 toeschouwers, die allemaal mee wilden helpen.
En de rekening van ZERRO Pesos !Ik zeg dat kun je niet maken, deolie kost al 15 Euro de liter. Nee ZERRO, begrepen ! Nu ga ik komende week een avond een pint met hem pakken en een hapje doen. Uiteraard moest nog iedereen op de motor op de foto incl. Opa van 84.

Met deze set banden moet ik mee in Peru kunnen komen en dan, je gelooft het niet :komen er NOPPEN banden op mijn motor ! Volgens mij de eerste Harley shopper opNOPPEN.
Dan mijn vering, iedereen weet dat de achtervering van de softail zwaar kloten is. Peter van den Bogaard van HYPERPRO, die ook eens mee geweest is met de Alpentoer, had aan geboden om mijn achtervering van speciale dempers te voorzien en mijn voorpoten wat stabieler te maken. Ik ben een dagje bij hun op de zaak geweest en alles gedemonteerd en weer gemonteerd. Nu zitten er voor op mijn frame 2 dempers voor mijn achtervering die ik harder en zachter kan zetten. Mijn voorpoten langere en progressieve veren met voorspanning van 3 cm. Heb hiermee naar de Superralley in Lithouwen en de Alpentoer gereden en ik wist niet wat me overkwam en alles veel stabieler.
En dit alles sponsered by HYPERPRO.

Dan de aanhanger; de andere Toon had voor 6 play tubles bandjes gezorgd en korte ventielen. De torsie as was nog goed, diehad Ad uit Geldrop vorig jaar nieuwe gemaakt, alleen de torsie was zeer slecht. Maar firma SCHURING leverde gratis rubbers en andere onderdelen en de ander Toon monteerde alles mee. Ad uit Geldorp had vorig jaar al deksels voor op de binnenkant van naaf gedraaid, zodat de naaf nu waterdicht is afgesloten. Ook had hijvetnippels gemonteerd zodat de as nu vol vet zit en waar vet zit kan geen water of zand komen. En tot nu toe staat mijn aanhangertje nog hoog op zijn poten.

Uiteraard heb ik nog wat reserve onderdelen bij mij zoals: bougie, gaskabels, koppelingskabel, bobine, ontsteking, binnenband, remschijf en blokken, gereedschappen etc. maar je zult zien; wat je niet bij hebt, gaat kapot !

Reacties

Reacties

frans en lia

teckel ,

het is een vaststaand feit , met een harley weet je wel wanneer je vertrekt , maar je weet nooit wanneer je thuiskomt , weet je trouwens waar ze een harley maken , ik dacht in de usa , maar mij is ter ore gekomen , "langs de kant van de weg , haha"
rij voorzichtig en kom heel thuis !!

gr frans en lia

The Plumber

Ha WERELD reiziger.
Het ziet er goed uit je hebt toch wat geleerd sinds Alaska.
Genoeg onderdelen bij en met jouw creativiteit lukt het wel om ook deze trip tot een goed einde te brengen.
Heel veel veilige km en voor de komende jaren veel gezondheid.
Maak genoeg fotos en ik lees je verhallen wel groetjes The Plumber.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!