totoafrika.reismee.nl

dakar 2011 deel 1

Ja hoor, ik ga weer

24 december 2010

Ook dit (eigenlijk volgend) jaar ga ik LE DAKAR weer volgen.

Mijn motor is onderweg, maar heeft vertraging opgelopen. Hijzou op 23 dec in Buenos-Aires zijn en op 27 dec uit container komen, maar hijkomt nu aan op 25 december en wanneer hij uit container komt is mij nog niet bekend, maar heb er goede hoop op dat ik hem op tijd heb.

Zelf vlieg ik op 25 december s'avonds vanaf Schiphol via Parijs naar Buenos-Aires. Maar op de Parijse vliegvelden zijn nog al wat problemen. Er hebben afgelopen nacht 2000 mensen noodgedwongen op hetvliegveld moeten overnachten en nu vertrekken veel vluchten met grote vertraging omdat ze niet genoeg vloeistof hebben om devliegtuigen ijsvrij te krijgen.

Vanuit Buenos-Aires ga ik rechtstreeeksmet de bus naar Necochea. Ik ben daaruitgenodigd door de Argentijnse familie, die ik vorig jaar in Mendoza heb leren kennen. Het waren de mensen die daar een restaurant hadden en ze hebben nu ook een hotel gekocht aan de kust.Ik ben van harte welkom en mag gratis in hun hotel verblijven. Ik hoop daar ook oud en nieuwjaar te vieren, en misschien gaat Nelson op zijn Honda Shadow wel een paar dagen mee, achterde ralley aan, maar dat is nog niet bekend. Ik vertrek daar in ieder gevalweer op 1 januari om op 2 januari de ralley op te pikken in Cordoba. Ik hoop wel dat ik op 29 december effe met de bus naar Buenos-Aires moet om mijn brommerke te gaan te halen.

Wat ik na de ralley ga doen is nog niet bekend, heb wel wilde ideeën, maar weet het nog niet zeker. Maar ik houd jullie zeker op de hoogte, via deze site.

Morgen zie ik op Schiphol Marc Willems die gaat net als ik, de ralley volgen, maar hij heeft een BMW gehuurd om de ralley te volgen. Hij vliegt naar Brazilie voor een week en is op 30 december in Buenos-Aires om zijn motor op te halen en danzie ikhemweer in Cordoba.

Ook heb ik een afspraak met Rob Muntz, dat is een dokumentaire maker van de VPRO en hij gaat samen met van Amerongen een radio dokumentaire maken over het gebeuren rondom dakar.Hij gaat in Chilie een paar dagen mee achter op de brommer. Ook schrijft hij elke dag een colom in de SPITS. Zijn site is www.dakar.posterous.com en die is zeker de moeite waard om bekeken te worden. Heb op de DAKAR dag in Valkenswaard al uitgebreid kennis met hem gemaakt en als jullie de foto's zien, herken je hem wel, wantdie kop vergeet je nooit meer !!

Ook is er weer een intervieuw met mij gemaakt door www.dakartv.nl en op hun sites staan verschillende links over de Dakar, die interresant zijn.

Fijne Kerstdagen allemaal en voor nieuwjaar, meld ik mij wel weer

Ja hoor, ik ben er

26 december 2010

Wat is het hier smerig heet !Ik zit in korte broek en hemd in een internet café, op de bus te wachten.

Heb een zeer goede reis gehad. Eerst zeer goede service van het SPOOR naar Schiphol. Toenoptijd naar en in Parijs geland, maar hier 2 uur te laat weg. Maar daarnahebben we weeranderhalf uuringelopen, zodat dat ook weer mee viel. Ik moet alleen nu 3 uur op bus wachten naar Necochea want alle bussen zijnvolgeboekt i.v.m. devakantieperiode hier. Ben vanavond om21.00 uurin Necocheaen dan komen ze mij ophalen op busstation.

Met Marc Willems contact gehad op Schiphol.Hij gaatin Argentinië een weekje mee de ralley volgen. Ikzie dat wel zitten; hij kwam op Schiphol meteen met een halve liter koud bier aan lopen en dat waardeer ik wel !

Ik hoop dat ik morgenwat meer tijd hebomwat over de Nederlanders in de Ralley te vertellen. Er doen maar8 Nederlandse mannen mee en een vrouw op de motor.Maar dat is niet de minste, het is n.l. mijn favoriet : Mirjam Pol

IET GIET ON

29 december 2010

Allereerst : de busreis verliep uitstekend, zeer comfortabel, wat geslapen en van de pampas genoten. Op hetbusstation in Necocheawerd ik door Leticia, de dochter des huizes, opgehaald. Vader en Moeder zijn op vrijdag voor Kerst naar Mendoza, naar hun restaurant vertrokken, en Nelson komt op maandag op zijn honda shadow naar Necochea.Hij wil metmij nog wat gaan toeren, als ik mijn brommer tenminste op tijd heb. In het hotel was een neef van de familie en een vriendin om wat hand en spanddiensten te verlenen.Ik vermoed dat die nog wel wat te doen hebben en dan druk ik mij netjes uit !Maar, ze zijn zo ontzettend vriendelijk en gastvrij en dat vind ik veel belangrijker. Nog lekker gegeten en gedronken, daarna heb ik mijn bedje opgezocht.Na een reis van in totaal 32 uur, was ik wel aan slapen toe.

Maandag morgen maar eens bij CRAFT geïnformeerd hoe en waar mijn brommer is, maar ben nog niet veel wijzer geworden. Dinsdag maar weer eens informeren, maar het wordt wel kort dag, want op 30 dec. is hier al veel gesloten. Dinsdag weer gebeld, maar kreeg een Spaans-sprekende Andrea aan de lijn. Dus Leticia ingeschakeld voor tolk, maar die is niet brutaal genoeg en durft niet alles te vertalen wat ik zeg. Zodoende komt eruit dat ik op woensdag om15.00 uur papier werk kan komen halen. Daarmee naar douane kan gaanen naar het warehous voor de rest. Nou weet ik dat dat nooit lukt, want ik ben minstens eenhalve dag bij douane kwijt en dan zal warehous wel dicht zijn. Dus na een paar uur zelf maar gebeld en naar Maria Sol Vega gevraagd. Nou schijnt het niet gebruikelijk te zijn, dat je de directrice persoonlijk aan de lijn krijgt, maar als ik zeg dat zij een zeer goede amiga van mij is, krijg ik ze toch aan de lijn. Zij belooft mij dat ik op woesdag morgen om 9 uur de eerste klant ben. En inderdaad Andrea stuurt een mailtje voor mijn paspoort nr., zodat de papieren in orde gemaakt kunnen worden.

Ik heb meteen in de nachtbus-suite een stoel besproken zodat ik morgen vroeg (donderdag 29 december )om 7.30 bij douane ben, om een volgnummertje te halen en daarna naar Craft voor papieren. Dan weerterug naar douane voor import en naar het warehouse voor mijn brommer op te halen. Kan niet meer mis, hoop ik.

Nelson is ondertussen ook gearriveerd. Hijheeft een iets andere route genomen als gepland en daardoor een omweg van 400 km gemaakt.Heeft nuin totaal 1400 km gereden en daardoorin Lapampa moeten overnachten. Hij wil net als ik geen GPS, wat ik zeer verstandig vind, maar dan zou ik wel een kaart meenemen.

Ik heb mij de laatste dagen ook een klein beetje nuttig gemaakt in het hotel, met wat kleine technische karweitjes. Eer lag een kuub of wat strijkwerk, maar de strijkmachine maakte kortsluiting en er was een strijkijzer zonder stekker. Dus een nieuwe stekker gekocht en gemonteerd.Nu wordt er in ploegen gestreken, zodat er ook wat tafels en stoelen vrij komen, om aan te zitten ! Met de strijkmachine kan ik niks, staat overal onder stroom, maar wordt niet warm op de juiste plaats. Misschien iets voor de winter om bij te verwarmen !

Ik heb mailtje gehad van Marc, hij is goed aangekomen in Brazilie en zat van Schiphol naar Madrid naast Mirjam Pol in de vlieger. Nu weet hij ookdat ik ze zeer goed ken en haar trouwste fan ben. Hijweetdat ik niet te veel gelogen heb !

Krijg te horen dat ik op moet houden met schrijvenwant het eten staat klaar en de flessen zijn ontkurkt.Ze zijn echt super gastvrij voor mij, maar wel voor iedereen vermoed ik.Dan moet ik nog de douche inen naar de bus.

G.V.D. : Ikheb dit verhaal nu op woensdag opnieuw moeten typen, omdat er gister met verzenden iets verschrikkelijk fout is gegaan. Alles verdwenen was maar niet op de juiste site aangekome

Hoe komt het dat ik nu weer tijd heb, om mijn verhaal opnieuw te typen ?????

29 december 2010

Vanmorgen vroeg in Buenos-Aires aangekomen, de reis verliep zeer goed. Heel de nacht languit kunnen liggen, echt super comfortabel. Voordeel van SUITE dit is een bijna dubbeldekker en er kunnen toch maar 37 personen in. Een klein gangpad uit het midden en aan een kant een zetel en aan andere kant 2 zetels en je kunt echt helemaal horizontaal in een leren fauteul.

Bij de douane moeten wachten voor volgnummer en ik ben inderdaad de eerste. Na mij komt een goed Engels sprekende Argentijn, die 7 motoren in moet voeren voor groep Engelse die vanuit Vuurland naar Alaska willen rijden. Hij biedt mij aan om voor mij nr 1 te pakken, zodat ik al meteen naar Craft kan voor papieren. Als ik niet op tijd terug ben pakt hij nr 1 en krijg ik zijn nr 2 enz. met nr 3. Dus ik meteen detaxi innaar Craft. Wordt daar als eerste geholpen en ik ben om 9.15 weer op weg naar de douane voor import en kan dan meteen door naar ware house voor mijn motor en rijden maar ! Ik ben inderdaad bij de douane als eerste aan de beurt, maar dit alles is te mooi om waar te zijn. Mijn motor blijkt nog niet aangemeld te zijn voor tijdelijke import, dus hij kan niks voor mij doen. Craft is hier in gebreken gebleven. Dus die maar eens gebelt maar alleen Andrea is er ,dus de Argentijn als tolk op getreden. Er is iets fout gegaan en of ik terug wil komen naar Craft voor overleg. Als ik bij Craft kom is Maria Sol Vega ook aanwezig en ik moet zeggen dit was best wel een pittig gesprek, want ik ben echt piswoest!!! Nu blijkt dat de container op weg is naar eenander warehouse. Als die containerdaar aankomt en mijn motor uit de container is, kan hij pas aangemeld worden voor import en dat is nooit voor15.00 uur en misschien wel later. Maar in ieder geval vandaag beloven ze mij, zodat ik vandaag mijn motor nog door douane krijg.Morgen voormiddag werkt de douane ook nog voor het laatst en dan op 3 januari weer. Zodoende heb ik nu tijd voor eenverslagje ! Ik kan vandaag in ieder geval niet terug naar Necochea, maar als ik maar op mijn brommer de stad uitkan, ben ik tevreden voor vandaag. Ik slaapwel in een motel ergens langs de route, want in het donker rijd ik absoluut niet.

Hoop dat ik voorlopig geen tijd heb voor en volgend verslag !

Bedankt nog voor de vele reacties op mijn vorige verhaaltjes, echt keileuk

Ik ben er klaar voor !

31 december 2010

Ja, ik heb mijn brommer en ben klaar voor LE DAKAR en om nieuwjaar te gaan vieren. Zeer druk geweest met SLEUTELEN en verzekering, douane met craft and warehouse, maar alles is op het laatste moment nog goed gekomen. Morgen vertrek ik naar Cordoba om de ralley op te pikken.

Wens jullie allemaal alvast een goed nieuwjaar en hoop dat jullie volgend jaar net zo genieten, als ik de laatste jaren. Ik heb nog een lang ( en ik hoop voor jullie interessant )verhaal in mijn kop. Maar ben helaas, net klaar met de VOORBEREIDING, gaan de internetcafessluiten en hier werkt internet ongeveer hetzelfde als de strijkmachine !

Heb wel voldoende VRIJWILLIGERS voor de nieuwjaarsduik. Het zijn hier niet zo'n watjes ! En niet om 12 uur, in het heetst van de dag, maar s'nachts om24 uur, op het koudste moment van de dag !

Hoop morgen of op 2 januari een volledig verslag te kunnen maken.

No hagas nada que yo no haría : oftewel : niks doenwat ik ook niet zou doen !

De BBQ brandt, het bier is koud, de wijn is ontkurkt, alleen moet ik nog wat water gaan verspillen in the badroom !

HOUDOE

Daar ben ik weer; GELUKKIG WEL !

3 januari 2011

Ja gelukkig wel ! Ik zal beginnen met waar ik vorig verhaal mee geëindigd ben. Ik ging water VERSPILLEN, nou dat doe ik voorlopig niet meer. Zit in een oude plastic stoel onder de douche en jawel hoor, drie poten breken tegelijk af en ik maak een smak. Gelukkig alleen m'nelleboog een beetje beschadigd en verder niks. Had geluk dat ik overhoeks in de douche zat, nu schoten mijn benen ( alle anderhalf ) de doucheruimte in. De vorige keer zat ik dwars onder de douche en had ik nu ook weer zo gezeten, was ik klem gekomen met mijn rug tegen muur, mijn benen tegen het bidet aan en als ik dan mijn stomp open stoot, is het voorlopig zonder protese en geen DAKAR. En nu heb ik voorlopig ook reden, om waterverspillingen uit te stellen ivm opgelopen trauma.

Nu ga ik verder met waar ik 2 verslagen terug gebleven was. Om kwart voor 3 was ik bij Craft en jawel, Maria Sol had goed nieuws. Warehouse had net gedaan of mijn motor al uit de container was en hem voor import aangemeld bij dedouane,zodat ik vandaag de douane- formaliteiten af kon werken. Als morgen voormiddag mijn motor uit container komt, kan ik gelijk weg. Dus ik moet bij de douane mijn mond dicht houden dat hij nog niet gelost is. Ook heeft zij voor mij een offerte voor het terug transport. Dit is dan wel via Rotterdam maar ongeveer 20procent van de prijs van vorig jaar.Toen hebben zemijverschrikkelijk genaaid en dit maakt het nu redelijk goed. Zo zie je maar weer, een grote smoel doet af en toe wonderen.

Meteen met mijn import nr. naar de douane en loop daar de douane agent tegen het lijf,die mij vorig jaar gruwelijk gematst heeft. Meteen handen schudden en een umbrassa ! Hij zegt dat ik nu pech heb en dat hij niks voor mij kan doen dit jaar. Ze gaan bijna dicht en morgen nog 2 uur werken en dan zit het erop voor dit jaar. Ik zeg hem dat ik vanmorgen al hier was en laat hem mijn nr 1 van vandaag zien. Dat veranderd de zaak en neemt mij meteen mee binnen en een half uur later ben ik klaar voor warehouse. Verbaasde blikken buiten van de lui, die daar zitten te wachten op hun beurt en die dit jaar hoogst waarschijnlijk niet meer komt. Af en toe een gelukje mag best wel.

Meteen met de taxi naar warehouse en tot mijn verbazing zie ik mijn motor al buiten op het terrein staan. De baas hetvan magazijn is motorfan en wilde wel eens zien wat voor Harley de Ralley gaat volgen, kijk alweer mazzel !Hij maakt het papierwerk in orde en ik begin aan mijn motor te werken. Stuur weer omhoog, accu aangesloten en hij start meteen. Licht controle, alleen achterlicht en remlicht, maar verder niks en bijna geen voorrem. Mijn remhandvat heeft tijdens het transport onderste boven gehangen en zal wel ontlucht moeten worden. De bekabeling van mijn stuur loopt door de stuurbuis heenen heeft behoorlijk onder spanning gestaan. Nu zie ik dat verschillende kabels gebroken zijn of open zijn. Dus maar niet te ver rijden vandaag en dan maar sleutelen. De administratie in orde gemaakt, alleen met de factuur heb ik wel wat problemen. Hij lijkt mij wel wat hoog, maar kan wel 150 dollar af als ik geen factuur hoef.

Toch maar aangereden om vlug een hotel te zoeken. Dit valt tegen op de route, maar voor het donker, eenleuk familie hotel gevonden. Bij de buren op het terras heerlijk gegeten en een goede pint ! Wat kan het leven toch mooi zijn!

s'Mmorgensom 06.30 uurvoor het ontbijt, derem ontlucht en de schade aan de elektriek eens opgenomen. Dat wordt een lastig klusje zonder hulp van andere Toon ! Maar dit moeten ik doe dit later op de dag wel in Necochea. Na het ontbijt gaan met de banaan !,ikheb nu volop rem en remlicht. Mijn hand uitsteken om richting aan te geven, is ook niet zo veel werk op de tolweg, maar dit is niet voor motoren. Maar na 100 kilometer een klapband van aanhangerband en spatbordje kapot geslagen. Dit mag volgens mij niet, met splinter nieuwe banden. Reseve wiel gemonteerd. Maar ik baal toch wel dat ik vanaf nu geen reserve wiel meer heb. De andere Toon mag nu wel beetje haast maken met 8 piay bandjes.

In Necochea gaan ze net aan tafel als ik aankom en ze hebben al rekening gehouden met mij, als je van veel vlees houdt zit je hier wel goed. Alleen slecht nieuws van de verzekering, die heeft zich terug getrokken. Het is niet mogelijk voor buitenlandse motoren. Nelson belt zijn eigen motor verzekering en die verzekeren wel buitenlandse motoren, maar dan moet ik morgenvroeg naar Mar del Plata met mijn motor, want die moeten ze zien. Dus dat moet dus maar en voor politie-controle heb ik toch mijnverzekerings bewijs bij mij, maar moet dus extra voorzichtig zijn. Na het eten begin ik aan mijn verlichting te werken. Ik besluit om de bedrading uit het stuur te trekken en buitenom te laten lopen. Ouwerwets aan elkaar knubbelen, beetje isoleren moet wel kunnen en na 2 uur werkt alles, behalve mijn knipperlichten. Die branden wel, maar knipperen niet. Moet nu zelf maar de schakelaar uit en aan doen. De buurman komt kennis maken met mij en wil echt van alles weten. Ikheb wel uur met hem gepraat en dan komt het : hij weet wel aan nieuwe band te komen, denkt hij. Dus in de auto en jawel hoor zelfde maat, maar dan ballon band, model kruiwagen wiel. Ook nieuwe binnenband bij banden. Alles gemonteerd en ik heb tenminste weer eenreserve wiel, voor noodgevallen.

Nelson wil wel met mij mee rijden naar Mar del Plata voor deverzekering, maar voor mij hoeft het niet. De buurman heeft mij perfect uitgelegt waar het is, dus ik zie geen probleem. En ik vermoed dat wewel wat later aan zullen rijden als hij mee gaat, maar hij belooft dat we voor 8 uur weg zijn. En inderdaad als ik om half 8 uit mijn bed komt, is hij al bezig met ontbijt en voor 8 uur zijn we weg. Hij moet eerst wel tanken, ik heb meer als genoeg voor heel de dag, dus ik sla over met tanken. Ik vraag hem nog; hoe groot zijn tank is en ik ga er dan vanuit dat die 20 liter wel genoeg is voor op en neer ( 250 km. ) Om half tien zijn wij bij het verzekeringskantoor en inderdaad geen probleem. Ik kan zelfs een allrisk verzekering afsluiten voor 2 maanden voor 100 Euro. Ze gaan wel grondig te werk; makenfoto's van motor, van hetframenr., van de banden; noteren maat, merk en profiel diepte van banden en noteren beschadigingen. Inspecteren deaanhanger echt grondigen om kwart over tien zijn wij op de terugweg. Nelson stopt nog bij een benzine station om wat te drinken. Maar ik zie meer in iets, om buiten de stad rustig op een terras, wat te nuttigen. Maar dit valt tegen niks te bekennen of gesloten. Na 30 km stopt Nelson en zegt : ik ben vergeten te tanken, we zullen terug moeten want ik haal het niet. Kun jij met 20 liter geen 250 km rijden ?; vraag ik. Volgens hem niet. Ik zeg we gaan niet terug, ik heb genoeg en nog wel 5 liter over, voorals hij stil valt. Daar kan hij wel mee leven, dus vrolijk verder. Na weer 30 km stopt hij bij politiecontrolepost om te vragen naar een benzine station. Politie begint meteen te controleren. Met mij is hij vlug klaar,krijg mijn rijbewijs,verzekeringspapieren en kenteken terug, wat ik weer netjes opberg. Komt zijn collega naar buiten en vraagt waar ik vandaan kom; vertel hem dat netjes en beleefd, maar hij wil ook alles controleren. Ik vertel hem, dat hij dat maar aan zijn collega moet vragen, die heeft alles in orde bevonden en gezegd dat ik door mag rijden en dat ben ik ook van plan.Ikben GVD gekke Henkie niet en ik baal als een stier dat Nelson hier gestopt is. Ik heb meer als genoeg vervelende controles gehad vorig jaar. Nelson is de klos; eenvreemdelinguit Mendoza, op een redelijk dure motor, daar moet wat te halen zijn enhij moet mee naar binnen. Ik ga ook mee en blijf in deuropening staan kijken. Zijn kenteken wordt nagetrokken, oké, rijbewijs oké, verzekering oké. Maar hij krijgt te verstaan 40 Euro betalen of je blijft een tijdje hier. Nelson betaald meteen en blijft overdreven vriendelijk tegen oom agent. Bedankt hem zelfs nog dat we mogen gaan. Als de agent uitlegt waar het bezine station is, geeft hij hem zelfs nog een hand en schouderklopje, dat kan ik dus echt niet begrijpen !Alleen om te tanken moeten we in totaal 50 km omrijden . Ik zeg dat we dat beter niet kunnen doen, ik heb genoeg voor ons twee om in Necochea te komen. Maar nee; hoor hij wil persee gaan tanken. Komen wij na 25 km bij een benzinestation, helaas GEEN benzine alles op. Nelson stelt voor dat ik naar Necochea rijd om benzine te halen en hem dan op kom halen. Ik leg hem uit dat ik dat niet doe en we maar moeten zien waar het schip strandt,ik kan altijd nog benzine gaan halen om hem op te komen halen. Na 45 km valt hij net voorbij een restaurant stil. Ik rijd meteen terug naar restaurant om naar benzine te vragen en inderdaad een vrachtwagen chaufeur heeft thuis 15 liter die wil hij wel gaan halen. Nelson op de hoogte gebracht en hij gaat op de aanhanger mee naar restaurant. Hij gaat mee op de vrachtwagen om de benzine te gaan halen en vraagt mij om te wachten, wat ik dan maar doe. Na dik een uur zijn ze terug en moet hij natuurlijk nog uitgebreid wat drinken om het te vieren, om half 4 zijn wij thuis. Wat gegeten en dan wil ik naar een internetcafe voor eenverslag te maken, maar helaas net dicht ivm oudjaar. Moet nog blij zijn dat Nelson mij geholpen heeft !Alleen als hij niet mee geholpen had was ik 4 uur eerder terug geweest en had ik nu het volgende verslag kunnen maken.

Allemaal de beste wensen voor 2011. Zelf heb ik het goed ingezet !

De nieuwjaarsduik is perfect verlopen, beelden volgen nog. Alleen er zijn zeer schokkende beelden bij, die NIET geschikt zijn voor jeugdige kijkers, houdt de kinderen dus weg bij de site!

Ik ben nu in de plaats JEZUS en MARIA en in een hotel genaamdNapoleon. Zoek maar op, opinternet. Ik ben hiermet Sergio uit Uruguay.

Marc is ook net even hier geweest en gaat met 2 Chilenen kamperen bij start van morgen

Oudejaarsavond !

3 januari 2011

Ja, daar was ik gebleven:

Nadat ik fris en fruitig was, eenheerlijke parilada gegeten, salades engoede wijn gedronken. En echt, leuk volk, alleen je moet er mee om kunnen gaan !In Spanje is alles mañana mañana hier is het meer pasado mañada-pasado mañana. En in Spanje vermaak ik mij ook altijd perfect. Hier heb ik ook discussie over de corrupte agenten. Waarom blijf je vriendelijk als je genaaid wordt bij het leven ? Nou hij was blij dat hij maar 40 Euro hoefde te betalen !Ik denk bij m'n eige : dat dat de volgende keer wel meer zal worden als je zo rap betaald !Volgens mij kun je beter wat tegengas geven en een beetje grote waffel opzetten. Maar dat zie ik helemaal verkeerd ! Die arme agenten hebben ook maar een karig salaris van 500 Euro per maand en moeten wel een beetje bij klusen om rond te kunnen komen. Maar zo zie je maar, in landen waar ze gewend zijn aan een dictator, krijg je alles voor mekaar als je maar een pet op hebt. Om24 uur zijn we eigenlijk nog niet klaar met eten, want ik had nog niet alles op.We gaan met z'n allen met paar flessen wijn naar het strand, ditis maar 300 meter vanaf hotel. Hier is het druk, lijkt Zandvoort wel in juli met 30 graden, maar dan zonder Duitsers.Maar de nieuwjaarsduik word uitgesteld naar morgen ivm kou het is maar 25 graden en dat is wel wat frisjes. Na een uurtje strand eenterrasje gepikt en terug naar hotel voor mijn flesje cognac, wat nog in mijn aanhanger zat.

Om goed 10 uur s'morgens word ik wakker en zit de familie met de paar gasten die ze hebben, te ontbijten. Ikkom hier echt niks tekort !Vandaag komen er nog verschillende gasten en ze verwachten dat ze tegen het week-end helemaal vol zitten tot in februari toe. Maar dat is afwachten, want reserveren doen Argentijnen niet. Om11.30 uurnaar het strand voor de nieuwjaarsduik, het dooit nu ongeveer 35 graden !Hier heb ik nog wel het een en ander uit te leggen, maar als ze het snappen kom ik UNOX mutsen tekort ! Alleen willen ze volgend jaar ook erwtensopa en niet alleen worst.

Om13.30 uurneem ik ,na de restjes van gisteravond op gegeten te hebben, afscheid van iedereen om de 1300 km naar Cordoba te rijden waar ik morgen de Ralley op wil pikken. Laat een hoopovertollige bagage achter, waaronder mijn nette kleding en vuile was, om die na de ralley weer op te pikken. Alleen moet ik er rekening mee houden dat ik dan misschien wel in garage op mijn luchtbedje moet slapen omdat hotel dan complet is. Maar ik vermoed dat ik dan met de buurman, wel iets kan regelen.

Rijdvandaag toch nog 550 km in 6 uur, om op de route hoteletje te vinden te vinden. Alleen saai rijden, alleen maar landbouwen vlak. Enwat is het heet.

Maandagmorgen vroeg aan gereden en 200 KM onder Cordoba pik ik, tegen verwachting in, de ralley op. Ik zie na een rotonde een hoop volk met Dakar vlaggen zwaaien en ik snap het echt niet, maar na enkele KM zie ik de snelle service trucks van de Rooij. Die staan klaarom hun special te gaan rijden. Ik maak nog een praatje en vraag hun naar roadboek voor de DAKAR, maar zij denken dat dat voor mij onmogelijk is, om die een te bemachtigen. Die zijn echt op de bon, want de organisatie wil zo veel mogelijk volgers weg houden van de route. Ik krijg van hun wel inzage en noteer voor eerste dagen alle starts op mijn kaart.

Wil vandaag nog wel voorbij Cordoba komen, om morgen het eind van de speciaal te zien en dat lukt. Ikslaap in JEZES en MARIA, maar dat wisten jullie al. Ik vertrek s'morgensvroeg naar het eind van speciaal en zie dat Frans Verhoeven en Henk Nijman mee vooraan zitten. Rijd met de motards de laatste 300 KM mee naar het bivac.Ik ga niet mee naar bivac, maar rijd door naar Rosario de Frontera om daar te gaan slapen. Vind hier een goede HUT met airco koelkast en ligbad,( misschien kan ik eraan gaan werken om over mijn trauma heen te komen ) Wil morgen naar het eind van de speciaal, dan Rob en Arthur even bezoeken, en dan nog de Andes over naar Chili om de drukte van woensdag te vermijden, wantdaar in die drukteis hetecht levensgevaarlijk tussen de goddeloze service trucks

Kort berichtje vanuit Arica

6 januari 2011

Ja, ik zit een dag vóór op het DAKAR schema, die komen morgen naar hier en hebben overmorgen de rustdag hier. Maar ben een beetje zwakjes, voel mij niet al te lekker en dat al 2 dagen. Maar ik heb nu een extra rustdag als ik wil, maar zal die niet benutten, want ikwil een dag voor de meute uit, richting Antofagoste rijden. Dit om de dag later, vroeg bij de voormij bekende familie,aan te komen.

Terug naar Dinsdag; Ik ben toen na de speciaal, waar ik nog een tijdje met Frans Verhoeven gepraat heb, met Marc en de 2 Chilenen richting de col gereden, om daar boven ergens te overnachten. Wij wilden in de stad nog tanken, maar hier was het overal zo stervensdruk en we hebben geen pomp gezien op de route. Wij besloten op de col te tanken, maar na3 keer nada, zijn de Chilenen gaan bellen en de volgende 3 pompen ook: nada. Zij besluiten om terug te rijden en later de col op te gaan. Zelf heb ik met mijn extra 10 liter genoeg om aan de grens te komen en daar zou wel benzine te koop zijn. Ik besluit om mijn 10 liter te tanken en hun de lege canmee te geven. Als er dan aan de grens niks te koop is, heb ik genoeg voor de eerste stad in Chili. Net voor hetdonker ben ik bij het, door de Chilenen geboekt hotel. Kijk dat zijn mensen waar je iets aan hebt !In het hotel zit een Engels koppel dat gestrandis zonder benzine. Ze hebben nog 2 liter over en kunnen nergens heen. Wel een leuke avond met hun gehad !

s'Morgens met het onbijt buiten op terras, komen de motoren langs, op weg naar hun special. Maar zemoeten eerst nog 550 km over openbare weg, om bij de special te komen. Veel motoren toeteren en zwaaien als ze mij en mijn motor herkennen. Ik hebin de loop der jaren er maar één gehad, die een hekel aan mij had. Hetzal dus wel aan hem gelegen hebben !

Na het ontbijt arriveert Marc en de Chilenen. Ze hebben genoeg benzine om tot eerste stad in Chili te komen, als we aan de grens niet kunnen tanken.Want het gerucht gaat dat DAKAR alles geclaimd heeft en de volgers de moord laten stikken. Dit alles in de geest van Terry Sabine, maar die zou zich in zijn graf omdraaien als hij wist hoe respectloos er met volgers om gegaan wordt. Ik heb ondertussen wel een polsbandje om, van Super Ralley in Busselo, kunnen ze toch niet lezen ! Ook heb ik compleet routboek van DAKAR gekregen, van het team de Rooy.Hier is een zoon bij van Wim van Montfoort uit Bergeijk, mijn oude trainer bij DES-atletiek. Ik besluit om meteen aan te rijden, Marc en zijn maten ontbijten nogeerst, naeen rit van 250 km.

Net voor de douane word er inderdaad geselecteerd bij depomp, rijders en officiële volgers mogen tanken, maar ik met mijn bandje ook. Bij de pomp tref ik Tom Coronel en Kees Koolen uit Bergeijk en vertel hun dit grote onrecht. Tom, die ik al jaren ken van Dakar, biedt aan,dat als ik weer problemen heb met de organisatie, hij met mijn motor gaat tanken. Ik gooi mijn motor en can weer vol, zodat als Marc en Chilenen geen benzine krijgen, wij zeker genoeg hebben. Voor de pomp staan zeker 20 illegale volgers met hun motor en de sfeer wordt er niet vriendelijker op. Ook de Chilenen laten zich,in nietnette bewoordingen uit over hun gedachten. Ook verschillende wedstrijd-rijders bemoeien zich ermee en er wordt gezwicht. Nu hebben wij spijt dat wij de Engelsen geen benzine gegeven hebben !

Bij de douane heb ik mazzel met mijn gehandicapten parkeerkaart. Ik ga echt op de zielige toer en een vriendelijke douanejuf gaat met mij alle 4 de loketten af en overal voorang. Binnen eenhalf uur ben ik ermee klaar. Later hoor ik van Marc dat het bij hun 4 uur geduurd heeft !

Een stuk voor despecial zie ik de Hummer van Robby Gordon met pech staan, het rechter voorwiel lager heeft het begeven. Zijn navigater is met eenlift naar special om een lager op te halen bij een service truck. Hij herkent mij meteen, ik heb een paar jaar geleden eens een hele tijd met hem gepraat. Hij baalt, want denkt dat hij eruit ligt, maar is opvallend rustig en heeft zelfs tijd om handtekeningen uit te delen aan toeschouwers.

In Calama zoek ik een pin automaat en pin, maar volgens mij is het maximale wat je kunt pinnenmaar ongeveer 30 Euro per dag. Bij andere bank pin ik ook weer voor 30 Euro, dat schiet niet op ! Dus proberen maar om zoveel mogelijk met credit card te betalen. Maar vandaag kwam ik erachter dat ik voor 600 Euro gepind had ! Snel een Hostal op gezocht wat gegeten en een pint en om22.30 uursliep ik.

Vanmorgen om08.30 uurpas wakker en na het otbijt op pad. Inderdaad de motoren zijn al allemaal op weg naar hun special en ik zit nu tussen deauto's. Maar dat is maar 20 km en later zit ik nog 30 km tussen service trucks, maar die moeten dan andere route nemen en zit ik zowat alleenop de weg. Volgens mijn route boek weet ik waar de wedstijd de openbare weg kruist, dus daar maar naar toe. Maar 300 meter voor en na kruising stopverbod en geen toeschouwers worden toegelaten. Dus dat is balen, ik besluit om niet naar Iquqe te rijden, maar op het eind van special van morgen ergens te gaan slapen. Maar hier is niks, dus rijd ik maar door naar Arica. De eerste en de beste motorrijder aangesproken, en zijn vriend (ook biker ) heeft een hostal met garage, dus na 5 minuten zit ik onder de pannen. Als hij mijn postuur ziet, geeft hij mij een dubbel bed zonder bij te betalen.Morgen ga ikmijn achterrem- blokken vervangen, want heb niet veel rem achter. En dan naar het bivac, want ik denk dat ik wel binnen kom, met wat hulp van de een of andere.

Ook mag ik gratis zijn computer gebruiken, maar ik ga nu eten en een pint pakken. Danvroeg onder de wol, met een dikke kont-caramel.

Hoop morgen foto's op het net te krijgen.

Houdoe !!!

Ik heb het voor mekaar !

8 januari 2011

Ja, ik begin er steeds meer zin in te krijgen !

Allereerst een correctie; het was niet TonCoronel die op de pas, bij hetbenzine station hielp, maar Jurgen van den Goorbergh.

Dan de foto's van hostal; deze zijn van achter de schermen gemaakt en als gast krijg je dit niet te zien. Ik beloof dat ik later nieuwe foto's plaats, vanuit de andere kant. Want ik kan deze hostal aanbevelen, zeker wat betreft gastvrijheid en vriendelijkheid.

Gistermorgen mijn achter-remblokken vervangen, ketting gespannen en gesmeerd. Dus m'n brommerke is er weer klaar voor !

Later met de taxi naar het bivac en maar eens kijken of ik dit jaar welbinnen kom. Het schijnt nog strenger te zijn als andere jaren. De officiële polsbandjes van rijders en monteurs voor heel de ralley, hebben eenchip. De dagkaarten voor pers en andere genodigden, een barcode. Maar ik probeer het toch maar, maar met mijn Super Ralley polsbandje van 2007, kom ik niet binnen. De kleur is goed, maar debarcode ontbreekt. Dan maar op de aankomst route wachten of dat iemand zo behulpzaam is om mij mee binnen te smokkelen. Marcel Vermeij durft het niet aan, hijwil het risico niet lopen om zelf zijn perskaart kwijt te raken. Daar heb ik alle begrip voor.

Na een uur heb ikde moed al opgegeven, maar dan toch beet. De Poolse quad-rijder van de foto durft het wel aan. Zijn monteur stapt uit, om te voet bivac binnen te gaan en ik ga rechts achterin zitten en ja wel hoor BINGO. Ik ben er door !

Het eerste contact is met KTM. Als ze mij zien, roepen ze me meteen binnen hun terretorium en krijg ik eenstoel en drinken aan geboden. Hun toprijders zijn verwonderd, dat ze mij wel onderweg, zien maar nooit inhet bivac. Zij denken wel iets aan dat probleem te kunnen doen. Marc Coma bedankt mij nog voor de krukken, die hij vanuit Roemenië mee naar Spanje genomen heeft en als later op de avond hun manager komt, proberen ze wel iets te regelen. Ook Ron; de monteur van White Power schokbrekers die vast bij KTM gestationeerd, is belooft om mee te helpen.

Dan bij Team de Rooy word ik zeer hartelijk ontvangen.Krijg UNOX soep, met UNOX worst en ze zijn echt blij om mij in het bivac tegen te komen en vinden gewoon dat de organisatie mij als mascotte binnen moeten laten !Ik op mijn beurt verteldan wat spannende verhalen en iedereen blij.Ook Marcel en Bram van Omroep Brabant komen aan en maken een praatje.

Bij Frans Verhoeven meteen aan de pasties geschoten. Hij heeft tenslotte Frans sprekende Belgen als begeleiders en een Franse monteur. En Frans is echt in zijn nopjes met plaats 8 overall en dat hij zich flinkgestoten heeft is wel duidelijk. Foto volgt nog. Alleen zijn collega's van BMW zijn uitgevallen of zitten nog in de woestijn te ploeteren.

Bij hetteam van Loon zitten ze te wachten op Eric, die is al tijdje uit special, maar vandaag achter Tonny van Deijne gefinished. Tussen die 2 ex. ploegmaten heerst een gezonde rivalitijd en zijn elkaar vandaag in despecial, 3 keer gepasseerd en met 12e plaats overall, is Eric zeer in zijn nopjes.

Bij hetGinaf kamp is alles in diepe rust iedereen slaapt nu, want vannacht zal er wel weer zeer veel werk zijn.Ze verwachten eerste truck pas in het donker. Wuf vóór de eerste proef eruit, de 2e wagen uitgebrand. Het is niet de Dakar voor de Nederlandse truckers dit jaar.

Dan valt mijn favoriet Mirjam Pol mij om de nek. Zeis blij om me te zien, maar gaat net met het hele team eten. Later heeft ze tijd genoeg voor een praatje.

Bij Tonny van Deijne zijn ze in hun nopjes, omdat ze Eric van Loon geklopt hebben vandaag. Marcel Sneijder, de nieuwe navigator, oud motorrijder, biedt meteen eten en drinken aan en verteld over zijn overgang van motor naar auto, wat erg wennen is. Want als motorrijder moet je meer op de weg kijken, als op hetroadbook en als navigator is dit net andersom.

Ondertussen is Honda team terug van eten. Mirjam baalt, het loopt voor geen meter en komt maar niet in het ritme. Aan de motor ligt het niet, die is perfect. Ook nog geen val partijen gehad, alleen een paar keer slordig geparkeerd. 2 keer links en 2 keer rechts, mooi in evenwicht. Het Honda Team is echt internationaal: Mirjam, een Rus, eenUkrainier en een Amerikaan. De Amerikaan en Rus doen het zeer goed en zitten elke dag bij eerste 15 en datin hun eerste Dakar. De Ukrainiër is blij met uitrijden.

Ook is Eric van Loon nu binnen, ze hebben hun auto al grondig gewassen in de wasserette, wat de monteurs veel werk bespaart. En Eric is blij met de12e plaats, maar van Tonny wil hij niet veel horen. Wel dat hij voor hem staat in het algemene klassement, maar over vandaag liever niet. Eric belooft mij om vanaf volgende week dinsdag, als weer een ploeg van 20 man uit de Kempen komt, voor mij voor alle dagen polsbandjes te regelen. En als Eric iets belooft, doet hij het !

Dan maar weer eens naar het KTM kamp en jawel hoor de manager Alex heeft van Marc Coma en van Ron, al een seintje gekregen, dat er iemand gematst moet worden. Voor morgen, de rustdag, kan hij niks doen. Hijheeftalle dagkaarten al vergeven, omdat veel mensen naar de rustdag komen. Maar voor de komende 3 dagen geeft hij mij polsbandjes en nog paar blikken koud bier. Ja, ik ben nu echt in mijn nopjes, het kan niet meer stuk. En nu zie je maar weer : je moet NOOIT vijanden maken in LE DAKAR, maar vrienden !

Met mijn gezondheid is niks mis meer mee. Volgens sommige medici is het door de hoogte gekomen, we zijn op 5100 meter geweest, maar heb daar niks gemerkt. Wel heb ik het daar KOUD gehad.

Ik ga dadelijk Rob Muntz en Arthur van Amerongen opzoeken en ga in de loop van de middag op weg naar het volgend bivac, om daar de voormij bekende familie op te gaan zoeken. Ikwil de 900 km over 2 dagen uitsmeren, zodat ik niet tussen de service trucks en ander geweld terecht kom.

Michaël: ge laat je elektriek toch wel thuis bij 10 graden celcius ! Veel plezierbij de nieuwjaars receptie en groeten aan iedereen !

Allemaal bedankt voor de leukereacties en tot weer eens

Lachen, lachen en nog eens lachen !

9 januari 2011

Wat zijn me dat een stelletje oproerkraaiers; die Rob Muntz en Arthur van Amerongen.

Rob kun je vergelijken met Willebrord Frequin, maar dan van de VPRO radio en Arthur is ook zeer welbespraakt mag ik wel zeggen. Jullie moeten echt eens hun colums in the SPITZ lezen. Daar krijgen ze een hoop commentaar,maar daar kikken ze juist op. Nu mogen ze niks meer plaatsen of het moet eerst door de hoofdredacteur persoonlijk goedgekeurd worden. Ze vinden Alard Kalf een verschrikkelijke eikel en steken dat niet onder stoelen of banken. Ze proberen hem op allerlei mogelijke manieren te pakken. Alard op zijn beurt heeft weer geprobeerd om hun uit het bivac te laten verwijderen en hun perskaart in te laten trekken. Maar tot op heden is dat niet gelukt.

Vanmorgen ging ik hun opzoeken in hun hostal. Daar waren ze net aan het verhuizen naar de kelder, omdat ze op verdieping afgelopen nacht, nogal wat overlast veroorzaakt hadden met muziek, gelal en gebral.

Ze hadden mij en 2 mensen van het DAKAR press team uitgenodigd, om mee te gaan eten in een zeer chicq visrestaurant aan de zee. Ze hadden uitgevogeld dat Alard met zijn team en veel ASO organisatoren, daar vanavond gingen eten. Hungingen dan vanmiddag alvast iets regelen met de eigenaar van restaurant i.v.m. detafel bezetting. Wij waren vroeg daar en hadden inderdaad de beste tafel in de hoek, onder eenafdak en zicht op de oceaan. Maar voor s'avonds kan dit niet want, dan zit heel het andere spul aan een grote tafel gezamelijk te dineren. Maar in hetzelfde vertrek kan nog wel een tafel voor hun vrijgehouden worden, zodatRob en Arthurnaast hun 'vrienden'zitten.

We eten echt voortreffelijk en de wijn vloeit rijkelijk, maar niet voor mij, want ik wil vandaag nog 350 km rijden, wat ik wel jammer vind. Ondertussen intervieuwen ze mij, want volgende week wijden ze een hele colum aan mij, in de SPITZ, ben benieuwd. Hetrestaurant kan volop mee genieten met hun grappen en grollen en ik lach me te barsten. Maar niet iedereen in het restaurant is amused. Om16.00 uur vertrekken zij goed aangeschoten met taxi naar bivac om te kijken of ze nog binnen mogen. Eigenlijk hopen ze dat dat niet lukt, hebben ze s'avonds dubbel plezier.

Toen ik gisteravond uit het bivac vertrok, was nog lang niet iedereen binnen. Hetmoet een verschrikkelijke uitputtings slag geweest zijn, zodat organisatie al vroeg besloten had, dat wie niet op tijd binnen kon komen, tot volgende dag 18.00 uur de tijd kreeg om toch nog te mogen starten na rustdag. Ik kom dan ook nog verschillende Dakar voertuigen tegen, die in de woestijn overnacht hebben, om niet in het donker te hoeven rijden. Alsallerlaatstezie ik de Argentijnse motorrijder die om 19.00 uur totaal uitgeput naast zijn motor staat, met illegale assistentie bij hem. Die moet dan nog 200 km endan ook nog in het donker, een pas over en zaldan bij binnenkomsthoogstwaarschijnlijk gediskwalificeerd worden. Let wel :die is dan 30 uur langer onderweg geweest als winnaar Marc Coma.Voor de overblijvers volgen er nogeens 3 zware, lange dagen in de Atacama woestijn.Dan de San Francisco - pas over stekenenmeteen een korte special,met de dag later meteen een moordende etappe in Argentinië. Er wordt nu al rekening gehouden met 70 procent uitvallers onder de motorrijders. Nee, het is dit jaar geen homo-ritje !

Ook voor mij worden het lange dagen, want ik wil eendag eerder dande ralley, de San Francisco- pas over. Die is aan de Chileense kant onverhard, met veel zand en stenen. Wil dan weer bij dewegwerkers gaan slapen of als ik tijd over heb bij Moniek op de camping met zwembadje.

Dus het kan wel weer een paar dagen duren voor eenbericht en foto's.

Houdoe !

Dag na de rustdag

10 januari 2011

Daar ben ik alweer !

Gisteravond na mijn verhaal geschreven te hebben,naar dePizza boer voor eten en unnepint. Zit daar een compleet Italiaans team wat in dewoestijn gestrand was. Ze reden met opgevoerde panda's, in totaal 3 wedstrijd auto's enondersteuning. Nu waren ze op weg terug naar Buenos-Aires, alles uit de strijd. Ze vertelde hoe verschrikkelijk de piste was, echt ongeloofelijk en hoeveel er op de piste in de woestijn overnacht hadden........

Vanmorgen om 8 uur aangereden. Onderweg kreeg ik informatie dat de special van vandaag gehalveerd is, omdat er een deelover hetzelfde traject liep als eergisteren. Alleen in tegenover gestelde richting en alles ishelemaal kapot gereden door de trucks.

Een paar kilometer voor bivac staat Michael mij op te wachten op de brommer, en ikmoet meteen mee naar zijn huis want de lunch zal wel klaar zijn. En inderdaad, zijn vriendin heeft nasi gemaakt en een caramel mouse na.Ik krijg weer hetzelfde bed toegewezen, als vorig jaar.

Even later komt zijn vader thuis, die een half jaar geleden een hersen infarct heeft gehad. Dit wist ik al wel, maar het wasbest wel emotioneel. Hij wasblij dat hij mij weer zag, alleen kan hij niet meer biljarten met mij. Zijn gehoor en zicht is oké, maar met een arm wat minder en met zijn been sleept hij, zodat hij met een stok moet lopen. Binnenshuis gebruikt hij veel de rolstoel.

Later gaan Michael, zijn vriendin Leona en ik op de moter naar bivac. Met mijn officieël bandje om, mag ik helemaal tot aan de poort rijden en daar parkeren. Michael moet omrijden en ik heb met hem afgesproken, dat ik door de afrastering mijn polspandje aan hem geef, zodat hij ook binnen kan. Het is maar goed dat ik genoeg polsbandjes van de Super Ralley bij heb, waar wij nu de sluitingen goed van kunnen gebruiken. Michael geniet er echt van en zoekt de Chileense teams uit, om mee te praten. Zelf loop ik de Nederlands sprekende KTM coureur tegen het lijf, die ook een uitnodiging heeft van Chileense motorbond.

Eric van Loon is niet tevrede. Het op en aflaat systeem van de rechter achterband werkte niet, zodat hij met harde banden het zand in moest, maar hierdoor vast reed.Hij kon zijn banden wel aflaten, wat hij noodgedwongen ook gedaan heeft, maar moest later met slappe banden verder, wat hem ongeveer een uur koste. Maar desondanks steeg hij in het algemeen klassement toch naar plaats 11. Tony van Deijne is dik voor hem, maar die heeft 3 waypoints gemist volgens organisatie en die leveren 2 uur straf, per waypoint op. Maar hiertegen heeft hij protest aangetekend, omdat hij op de waypoints in gevecht was met verschillende andere teams en die hebben de waypoints wel gepasseerd. De waypoints lagen alle 3 binnen een afstand van 4.6 km van elkaar, dus dit zal wel een technisch mankement zijn aan aparatuur.

Frans Verhoeven klimt, door hetterug vallen van Amerikaan, een plaats naar 5 algemeen. Ook Henk Knuiman is weer een plaats gestegen en staat op plaats 8 overall. Teus Visser klimt naar plaats 15 en Mirjam Pol is voor het eerst indeze ralley wat blijer; met vandaag de 57e plaats.

Tim Coronel is helemaal de koning te rijk met 21 plaats overall met zijn Buggy. Dit is echt een leuke kerel, absoluut geen kapsones en vraagt mij vanalles over mijn etappes.

Helaas zijn Jurgen van den Goorbergh en Kees Koolen uit de strijd genomen wegens tijdoverschrijving en ze balen als een stier.

Jos Smink, de oude chaufeur van Yamaha ralley serviceteam,rijdt nu in eenGINAF met ondersteuning van van Ginkel in de wedstijd mee.Zijn zwager is monteur en zij zijn vandaag nr. 16 bij trucks en helemaal blij.

Bij de Rooy word ik ook weer hartelijk ontvangen en nu blijkt dat Gus van Montfort als arts mee is in de ralley, als assistent van Dr. van Erp Dit isook collega van hem in het Catharien.

Ik loop ook mijn vriend Alard tegen het lijf en als hij ziet dat ik triomfantelijk met een SPITZ pet op mijn kop rondloop, doet hijnet alsof ik helemaal niet besta, maar ik zie dat hij woedend is. Ben benieuwd wat er gisteravond gebeurd is !

Ik ben nu bij Michael thuis. Zijn moeder heeft mij wel 5 minuten om de nek gehangen, zo blij was ze om me te zien en nu moet ik komen eten en een biertje drinken met familie. Maar dit is echt geen straf

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!