totoafrika.reismee.nl

dakar 2010 deel 1

Welkom op mijn Reislog!

23 december 2009

Hallo en welkom op mijn reislog!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

toon

BIJNA ZOVER

23 december 2009

Mijn verhalen komen hier te staan, ben met laatste voorbereidingen bezig voor mijn jaarlijks dakarvolgtripje. Ben nog aan het uitzoeken waar mijn motor momenteel is ( hoop in Argentinie)en waar ik hem kan ophalen volgende week woensdag 30 dec.

Ben meer digabeet als andere jaren , hopelijk komen er nu WEL fotos op te staan.

Beloof dat er met de kerstdagen eerste verslag op staat.

Groetjes Tonyfromthefields

welkom

26 december 2009

Allereerst nog allemaal de beste kerstwensen en welkom op mijn reisverslagen.

Vanavond zie ik nog verschillende van jullie op de kerstborrel bij 'MANUS' morgen nog de laatste loodjes en dinsdag avond van Brussel naar Madrid en snachts naar Buenos-Aires.

Woesdagmorgen 9.30 uur daar, eerst mijn brommer zoeken, volgens de laatste berichten staat hij bij transport bedrijf in de Haven.

Daarna ga ik naar mijn slaapplek, ergens nog al achteraf in de noordkant van de start.

Iedereen heeft mij gewaarschuwd om in sloppenwijken e.d. weg te blijven , maar ik heb ergens achteraf bij moterreizigers met garage en pension onderdak gevonden, en de naam DAKARMOTOS stond mij wel aan.

Later hoop ik nog naar het bivak in centrum van Buenos te gaan, om een hoop bekenden tegen te komen en lekker te ouwehoeren links en rechts.

Dit jaar door crisis e.d., en groter afstand maar 11 Ned motorrijders aan de start vorig jaar nog 33 man uit Ned, Ook het vrachwagen geweld dit jaar zonder Jan en Gerard de Rooy, zonder Stacey en ook geen Bex. De de Rooy Trucks zitten wel in de Ralley zijn verhuurd en Gerard is als teamchef en 4 monteurs aanwezig om beetje op hun spullen te passen.

Bij de motoren Frans Verhoeven op BMW 450, heeft op laatste moment sponsoring rond gekregen zodat hij alsnog aan de start staat, en Frans gaat voor Topnotering met startnummer 8 hoopt hij hoger te finishen dan vorig jaar, toen 2 etappe overwinningen.

Henk Nijman heeft dit jaar zijn zaakjes wel erg goed voor elkaar met KTM, Eerst zouden er geen dikke 690CC eenpitters aan de start mogen komen, maar later is dit terug gedraaid door organisatie, maar KTM had toen al besloten om niet met hun profs aan de start te komen.

Maar KTM is nu wel met services-auto en onderdelen aanwezig om 'amateurs' te ondersteunen die rijden onder RED-BULL en 2 profs van KTM hebben onderdak bij Henk in zijn team gevonden waaronder meervoudig winnaar Marc Coma, dit jaar favoriet.

Alleen moet KTM met restructies rijden kleinere inlaat e.d. zodat ze minder koppel en PK hebben en vergelijkbaar met 450 CC twee-cylinders.

Bij de autos natuurlijk Eric van Loon met navigator Eric Verhoef die ik alle 2 persoonlijk redelijk goed ken, rijdend met de 'oude' auto van Tony van Deijne. Eric van Loon heeft vorig jaar laten zien dat ie BALLEN heeft en Eric Verhoef is de meest ervaren man van alle Nederlanders.

Yamaha team dit jaar met 1 motor rijder en een Quad in de Ralley , en dit zijn ook nog eens geen toppers, als ze hem uitrijden zijn ze al dik tevreden. Maar zijn wel aanwezig met voledig bemande grote service truck en kleinere service auto voor snelle assistentie, dus voor Yamaha zal er wel dik geld bij moeten.

De ralley gaat van start op 1 jan met alleen verplaatsing naar eerste bivak in Colon waar op 2 januari de Ralley echt begint. met etappe naar Cordoba, 3de dag La Rioja 4de dag Fiambala en 5de dag al Chilie in over pas van 4800 meter hoog.

In chilie een dag of 5 in de Atacama woestijn rond crossen en 50 procent is al naar huis, vorig jaar 2 dagen woestijn en door medelijden van organisatie veel rijders in de race gehouden maar hebben aan gegeven dat dit jaar niet meer te doen. Daarna zuid waarts naar Santiago en weer Argentinie in laatste 3 etappes nog boven 600 km per dag zal ook nog wel problemen op gaan leveren en op 16 jan Finish in Buenos-Aires.

Of het voor mij leuker gaat worden weet ik niet, bevolking schijnt wild enthousiast te zijn en zeer sportief. Maar Organisatie heeft al aangegeven dat ze zeer streng gaan toezien op wie er in de Bivacs thuis hoort en wie niet, Ikzelf vind dat ik daar thuis hoor maar A.S.O. zal wel weer andere mening hebben.

Na de ralley wil ik nog zuid waarts gaan via Patogonie naar Vuurland en hoop daar

http://www.jangerbsen.nl/ te ontmoeten die met liberator van 1942 op weg is vanuit Alaska naar Vuurland, en nu in Chilie is.

Houd jullie op de hoogte, en misschien krijgen jullie nog fotos hoop nog spoedcursus van Lex te krijgen, want tot nu toe is het mij niet gelukt om fotos te plaatsen.

Houdoe Toon

Balen en toch weer Happy

31 december 2009

Ja ik ben in Buenos-Aires aangekomen, heb goede reis gehad veel geslapen.

Wel een uur vertraging, mocht eerst niet landen,toen nog 30 wachten voor hij naar de Gate mocht taxien. veel moeten lopen voor ik eruit was en maar meteen iligale taxi gepakt omdat ik geen zin om naar bus te lopen.

In half uur was ik bij transportbedrijf,zeer vriendelijk en behulpzaam maar mocht ook wel nav wat ik moest betalen. Daarna moest ik naar Douane en dit moest vandaag wantmagazijn is op31 dec gesloten en dan heb ik mijn brommerke pas op zijn vroegst op maandag.

Ook hier zijn de ambtenaren niet te pruimen, wat een arogante klootzakken, heb hier echt alles uit de kast moeten halen, mijn charmes getoond kwaad geworden gevloekt boos gekeken en ze uitgelegd dat ze niet kunnen maken dat arme gehandicapte zonder brommer niet achter de karavaan aan kan. En dat ik dinsdag de ralley niet meer kan inhalen.

Kwartier voor slijtingstijd werd ik toch nog geholpen door een ambtenaar die medelijden met mij had, kreeg van zijn baas nog op zijn kloten dat hij mij hielp omdat ik mij niet zo heel netjes gedragen had. Ik had ondertussen door 2 bikers naar transport bedrijf laten bellen dat ik echt vandaag mijn motor nodig had, zij hadden belooft op mij te zullen wachtenen mij nog te zullen helpen zelfs na sluitingstijd ze hadden toch ouwejaarsborrel, half 7 kon ik met taxi en papierwerk naar transport bedrijf en inderdaad die waren weer heel vriendelijk en hielpen mij overal mee. Motor moest eerst uit beveiligde afgesloten ruimte daarna accu aansluiten de andere ging benzine halen helemaal toppie en mijn motor zag er prima uit PERFECT.

Daarna moest natuurlijk nog iedereen op de foto op mijn motor en moest ik nog borrel mee drinken, daarna naar mijn slaapplek die zij ondertussen gebelt hadden en mij de weg uitgelegd hadden.

Inderdaad nogal achteraf sloppenwijk is het niet meer een volksbuurt ala broekhoven, haagje,bennekel ge snapt het wel voel mij erg op gemak hier.

Toen ik vertelde dat ik om 10 uur deze morgen pas geland was, snapte zij niet dat ik mijn motor al door de douane gekregen had want dit duurt soms wel 3 dagen, maar zij begrepen later wel dat zij na3 dagen geen douane kantoor meer gehad hadden.

Mijn slaapplek is nogal provisorisch maar heb bed en kan naar de WC en ze zijn super vriendelijk. De plaatselijke pizza boer op laten draven met GROTE pizza en 3 liter koud bier voor totaal 8 euro, ja dan word ik wel weer vrolijk. Vanmorgen nog 3 stukken pizza voor ontbijt en de rest maar weg gegooid wat wel jammer is.

Dadelijk ga ik naar bivak om wat te ouwehoeren en morgenvroeg vertrek ik ruim voor de rijders naar Colon waar 2 jan. eerste etappe start.

Allemaal alvast de beste wensen voor 2010. HOUWDOE

hier ben ik eindelijk weer

4 januari 2010

Het is hier nu maandagmorgen en heb net de coureurs de goede kant op gestuurd voor hun special en ik heb tijd voor een verslag

Op Oudjaarsdag naar het bivak willen gaan, maar helaas ik kom nergens binnen. Wel de motoren en autos on park-fermee zien staan, maar niemand bekends gezien of gesproken.Dus op tijd weer terug naar mijn slaapplek, want een Schot die daar ook sliep zou in de middag aanrijden om, net als ik , de ralley te gaan volgen. Hij zou alvast naar de eerste etappe plaats Collon rijden om daar nieuwjaar te vieren en daar had ik ook wel zin in, maar helaas hij was al weg. Dus ik zou nieuwjaar moeten vieren met een Australies stel wat niet echt mijn vrienden worden. Gisteravond had die Schot en ik pizza en bier laten bezorgen en zij hoefden niks, maar zopen wel ons bier mee op, leuke kennismaking.

Dat stel rijd al jaren op een BMW de wereld rond en ik heb niks tegen BMW maar de berijders zijn niet altijd te pruimen. Met toerritten zelf brood en thermosfles koffie mee voor onderweg, dat slag volk. En met die twee zou ik dus gezellig nieuwjaar vieren. Ik had ze gevraagd of we gezamelijk wat in zouden kopen om de avond en nacht door te komen, het is tenslotte toch speciale dag. Maar nee dat hoefde niet , ze wisten nog niet wat ze zouden doen. Dus ik de wijk in; lekker gegeten, pilsje gedronken, naar de supermarkt het een en ander in gekocht om de nacht door te komen en om 6 uur was ik weer terug op slaapplek.Ik lekker in de tuin in luie stoel genieten van pintje en dutje gedaan. Om 8 uur voor dat donker werd naar binnen mijn spullen bij elkaar en motor bepakt om smorgens vroeg te vertrekken naar de start van special van de tweede etappe plaats Rio Cuarto totaal toch 650 km.

Effe later beginnnen zij eten klaar te maken, vragen niks en gaan met zijn tweetjes eten. Ik ook maar wat van mijn voorraad gepakt, droge worst broodje e.d. best wel lekker. Nou had ik gezien dat zij geen bier of andere drank in koelkast hadden staan en ik had 6 liters koud staan dus ik maak een fles open en drink uit de fles op gemak een litertje op en pak volgende fles. Zegt hij: je hebt wel veel bier ingekocht voor een avond; valt nogal mee zeg ik hem, ikheb liever te veel dan teweinig, maar ik denk bij mijn eigen jullie zuipen er NIKS van.

Om half 11 ik de wijk in of er ergens een kroeg open is, maar jammer alles uitgestorven dus terug naar pension, nog flesje gedronken nieuwjaar gewenst en om half een gaan slapen.

S'morgens met eigenaar afgerekent en hem overschot van bier gegeven en om 9 uur aangereden. Deze eerste etappe start om 3 uur smiddags met de eerste motor om toertocht naar Colon van 320 km te rijden.Tentje opzetten om half 5 weer toertocht van 350 km dan special van 250 km en die werd ingekort omdat er wat plassen water in parcours zitten, waar is organisatie mee bezig vraag ik mij af.

In Colon gestopt om te tanken onder weg nog verschrikkelijke bui op mijn mieter gehad en tot op kont toe nat geworden. Bij tankstation waren verschillende autos van organisatie en verschillende herkenden mij nog van andere jaren, en de meeste vinden het best leuk wat ik doe.Ik vraag ze of ze geen toegangskaart kunnen geven zodatik bivacs binnen kom, maar dat is absoluut niet mogelijk in principe komt NIEMAND bivac in die daar niks te zoeken heeft. Maar ze hebben wel veel informatie mappen voor mij zodat ik precies weet waar en hoe laat specials zijn, routes voor service trucks deelnemers lijsten hoe de verplaatsingen zijn. Ik weet nu echt alles.

Verder gereden in bloedheet benauwt weer, GESTOPT om wat fotos te maken en hier heb ik naar een flinke tik in mijn motor gekeken of het kettingkast is. Maar er blijkt een flinke ijzerdraad in mijn voorband te zitten, als ik die verwijder zal mijn band wel leeg lopen en als ik hem afknip zal mijn band ook wel leeg lopen op den duur. Er stopt een motorrijder die mij verteld dat een kilometer verder tankstation is, dus draad eruit getrokken en vlug vertrokken, en voor dat mijn band plat is ben ik bij benzine station. Hier mijn spuitbus tevoorschijn gehaald en op hoop van zegen mijn band vol gespoten kort ritje gemaakt voor te oefenen en ik denk wel dat het lukt.

Na totaal 500 km ben ik op, heet en half jaar niet gereden. Motel genomen bij benzinestation; eten was niet veel bijzonders en om 8 uur sliep ik als een roos.

S'morgens werd ik wakker van de eerste motoren die langs kwamen op weg naar de special. Vlug mijn kleren aan en op de motor met de rijders meegereden tot special. Hier gewacht tot alle motoren er waren en toen naar eind van special. Was voor mij maar 100 km en special was 250 km, maar werd ingekort.

Dit jaar hebben ze de eerste 2 etappes verschillende routes; voor motoren en autos, wat voor de motor rijder veel veiliger is.

Na de special verschillende rijders gesproken en ik kreeg te horen dat Frans Verhoeven al vrij vlug in etappe terug gereden is met motor problemen, maar ik heb hem veel later wel uit special zien komen dus hij zit nog in de race. Ook Eric van Loon is vrij vlug uit special.

Later ben ik langs Cordaba af gereden om op het eind van special van tweede dag slaapplek te zoeken en gevonden, zeer mooi gereden in tegenstelling van eerste dag die zeer saai was.

Ook hier motel genomen met zeer goed restaurant, hier echt voortreffelijk gegeten. 1 liter koud Budweiser, vooraf zeer goede fles wijn, 25 calamares ringen met verschillende sausjes als voorgerecht. Als hoofdgerecht: kip in knoflook met parijse aardapeltjes en pudding met sinasappelsaus na. Likeurtje en koffie na voor totaal 15 euro, daar word ik blij van.

Waar ik niet zo blij van werd was een echtpaar hij 50 zij 20 en een etterbak van kind, wat maakte dat jong kabaal heel het restaurant kon mee genieten en als da jong zijn zin niet kreeg maar bleren. Later toen zij al naar bed waren hoorde ik hem in het restaurant nog krijsen.

Toen ik naar bed ging nog beest vermoord van 7 cm doorsnee harig en stuk of tien poten, volgens mij wist WNF niet eens meer dat ze nog bestonden.

Maar da jong was nogvolop aan het bleren, ik de gang nog eens op en meerdere mensen hadden er echt wel last van. Zij wisten er geen raad mee, maar ik had misschien wel oplossing: Ik heb eens gehoord dat ze in Gutamalobay op Cuba gevangen die niet willen praten, een paar minuten met hun kop onder water gehouden en dat ze daarna praten als brugman. Misschien zou het andersom ook wel kunnen lukken om iemand stil te krijgen.

Heb toch voortreffelijk geslapen en dat echtpaar bij ontbijt niet meer gezien.

Op mijn gemak naar eind van special in Zerrezuela om 11 uur kwamen eerste motorrijders aan. Later tussen de motoren van de ralley naar La Rioja gereden toertocht van 275 km, hier ben ik meteen nog 200 km doorgereden naar Linagosta waar morgen om 9 uur de special begint.

Hier naar toeristbureau, maar nergens hotel vrij in de buurt wel een goede Camping van Nederlandse eigenaresse Moniek en hier was het goed, koude Budweiser, zwembadje en meer ralley volgers echt leuk !Alleen geen restaurant maar ze hadden knackers en leverpastei blijf ik ook wel van in leven.

De special van vandaag eindigt in Fiambala in het bivac dus die zie ik toch niet en morgenvroeg om 4 uur moeten de rijders eerst 400 km de Sint Franciscus-pas over van bijna 4800 meter hoog. En om dat ik niet in donkere wil rijden, heb ik een probleem om ze te volgen, want tussen Fiambala en Copiapo Chilie is 500 km geen hotel of benzine station.

Maar Moniek wist dat er boven op de pas een soort pension is voor wegwerkers en die willen in geval van nood wel eens iemand laten slapen, dus zij de telefoon en met zielig verhaal voor mij geregeld dat ik daar mag slapen. Lijkt mij vrij uniek om op 4700meter hoogte de nacht door te brengen. Moet wel van Moniek wat kranten en iets lekker meenemen voor de arbeiders zodat het haar bijna altijd lukt om iemand daar te laten slapen.

Op de top is de grens en morgen is daar tankstop voor motoren door de ralley en dus zie ik morgenvroeg alle rijders die nog in de race zitten, verheug ik mij erg op.

Dadelijk nog naar de bank supermarkt en tanken en dan de pas op schijnt heel mooi te zijn.

Allemaal nog de beste wensen en gezondheid voor 2010.

Is de nieuwjaarsduik doorgegaan dit jaar ?Nou hier wel hoor,overal volop zwemmen in de rivieren en niemand die zeurt dat het te koud is.

Vanuit de Fitness Hapert zijn ze eens naar Scheveningen geweest eerst zouden er 10 meegaan, maar op het eind nog maar 2 over. Unox muts ophet hoofd en het gerucht gaat dat een van de 2 een ander Unox produkt in zijn zwembroek gestopt had om niet voor lul te lopen. Maar ik weet er het fijne niet van, ze zijn hier zeer geheimzinnig over

begin er steeds meer zin in te krijgen

6 januari 2010

Eerst iets over foto's. Gisteren was er een fout op site of ik deed iets verkeerd, wat natuurlijk altijd kan en nu heb ik mijn fototoestel niet bij !

Gisteren, na mijn vorige verslag, meteen aangereden naar de top van de San-Francisco pas. Maar voor de klim bij een barretje gestopt, om paar flessen bier mee te nemen naar boven, want daar is niks. Maar ze hadden hier zo'n lekker uitziende broodjes liggen, dat ik er maar twee bestelde. Meteen beginnen te lullen met paar locals die aan het bier zaten. Nou die willen echt alles weten, of ze foto's mogen maken; op de motor zittend. Nou ik vind ( bijna ) alles goed. En als ik vertel dat ik uit de buurt van Eindhoven kom, komt PSV tersprake: Romario, Ronaldo, Gullit, noem maar op. Waarom voetballen er zo weinig Argentijnen in Nederland?

Nou wij hebben een heel goede Argentijnse: Maxima Zorrigieta; onze toekomstige Koningin dan kan het helemaal niet meer kapot en als je verteld dat ze het populairste is van heel ons Koningshuis worden ze helemaal trots. Na een uur en wat koffie vertrek ik en krijg mijn 2 liter bier voor noppes mee ! .

Heel mooi naar boven gereden, strak asfalt en geen hairpins, maar luie bochten helemaal iets voor mij !Geen verkeer en lekker zonnetje, 200 km in 2 uur en veel klimmen, maar nergens echt steil, heerlijk rijden !Boven bij de grens staat er een rij bij het douane kantoor, waar ik geen zin in heb. Ik rijd door naar de slagboom en vraag vriendelijk of hij weet waar ik moet slapen, want er is een bed voor mij gereserveerd.Hij zegt dat dat niet mogelijk is, want er wordt nooit gereserveerd.

Ik vertel hem dat ik zwaar gehandicapt ben en dat er voor mij een uitzondering gemaakt is.Hij zal binnen wel eens gaan vragen, na een minuut komen ze met 3 man naar buiten. Vriendelijk handen schuddend en hetklopt er is voor mij een bed geresveerd in pension 100 meter na de douane post. Dus moet ik eerst door douane om stempettjes in paspoort en mijn motor uitklaren. Kan ik morgenvroeg niet als eerste aan de beurt zijn, vraag ik ? Want lang staan kan ik absoluut niet. Ja hoor, rijd maar dooren kommorgenvroeg maar terug. Maar wel echt terugkomen hoor ! Heel de rij bij douane snapt er volgens mij niks van, maar ik ben er vanaf.

Bij het pension word ik ook weer hartelijk ontvangen. Ze hebben een bed vlak bij hettoilet vrij gehouden of dat goed is; en natuurlijk het onderste bed van stapelbed. Ik geef de beheerder een krant, 'n zak chips, 'n stuk worst en wat pindas. Hijhelemaal blij, dit kan ook niet meer kapot. Er slapen hier ook een stuk of 15 bergwandelaars(sters)ook allemaal ook even vriendelijk. Ze zijn vandaag ook aangekomen en slapen in tentjes. Ze geven mij een hoop adviesen om geen hoogte ziekte te krijgen en regel1 is geen alkohol. Ik vertel ze dat ik in mijn vorige leven op de maan gewoond heb en dat ik zelfs op 8000 meter niks merk. Jawel kan toch wel, verschillende van hun hebben hoofdpijn, zijnmisselijk en zijn regelmatig op 5000 meter hoogte en hebben dan geen last. Ik ga lekker buiten in de zon mijn bier op zitten drinken, het is een heerlijke avond niks aan de hand.

Even later komt een groep van 6 motor rijders door de douane en stoppen bij pension, want de beheerder heeft ook handeltje in benzine.Ik zie dat het Zuid-Afrikanen zijn, hé kunnen jullie ook Nederlands praten en ja hoor Ik kan Nederlands praat. 'Wij wacht 3 uur bij grens, jouw komt praten en mag meteen rijd door '. Ik zeg : 'Dat komt omdat ik altijd zo vriendelijk ben tegen ambtenaren'. Nog een tijdje gelult zij, zijn de Dakar ook aan het volgen en ze hebben mij al verschillende keren zien rijden. Zij gaan vanavond nog de pas over tot bij Chileense douane (140 km) en slapen daar. Ik hebmijn 2e fles bier open getrokken en paar slokjes gehad, zij kijken mij toch wel verlekkerd aan en hun de rest gegeven. Zij begonnen eten te maken wortelen, aardappels, uien, knolselderij; dat moet HUTSPOT worden en ja hoor, lekker bord mee gegeten. Om22 uur ga ik slapen, na eerst nog stiekem een Cognacje gedronken te hebben, want om 07.00 uur moet ik bij douane zijn om binnen te komen en wat belangrijker is: tegen over douane is tankstop voor de Dakar motor rijders en eerste wordt verwacht om 07.00 uur.

Om07.00 uur; na heerlijk geslapen te hebben; bij de douane heel het personeel op mijn motor voor fotos en in 5 minuten heel mijn papieren in orde. Mooi op tijd voor eerste motor rijders, heb hier alle Nederlanders uitgebreid gesproken. Natuurlijk de maleur van Frans Verhoeven gehoord op eerste dagen, maar gisteren zeer goed. Slechte dag Henk Knuiman, kokende benzine van Mariam Pol. Ja Mirjam is echt nog mijn favoriet, wat een leuke spontane meid. Voor iedereeneen woordje klaar, echt top !Als alle motorrijder weg zijn, pak ik mijn rommeltje bij elkaar om te vertrekken en van de bergwandelaars snapt niemand, dat ik niet ziek ben geweest. Als ik aan wil rijden komt er iemand van organisatie naar mij toe,geeft mij netjes een hand en stelt zich voor als Marc . Ik herken hem ook nog van andere jaren, toen deed hij beveiliging, nu de logistiek van gestrande motoren. Na even met hem gepraat te hebben, beloofde hij mij, om te proberen om voor entree kaarten voor alle Bivacs te zorgen. Want ik hoor er gewoon bij ! Kijk dat waardeer ik wel weer, dus ik wacht af.

Op weg naar de Chileense grens verschrikkelijke slechte weg, balen zeg ! Eerst werd ik ingehaald door de Cars dat ging nog wel. Een tijdje heeft Eric van Loon en Eric Verhoef langs mij gereden om bij te lullen, kei leuk !Later de Trucs en Service Trucks die mij inhalen, echt af en toe levensgevaarlijk voor mij. Door dichte stofwolken, dan kun je net zo goed met ogen dicht rijden, je ziet echt helemaal niks. Over 140 km 4 uur gedaan; echt kloten en balen. Er zijn er ook die eerst een stuk achter mij rijden en wachten op goede weg om in te halen, maar er zijn respectloze bij, onverantwoordelijk hoe die inhale !.

Ik benhet bivac meteen voorbij gereden en zit nu 50 km van het bivac af. Aan de zee, in een leuk motel en ga nu eerst nog pintje pakken en eten.Morgenzal ik om 12 uur bij het eind van de special zijn.

HOUDOE en volgende keer fotos ???? Toon

rustdagen

8 januari 2010

Ja; daar ben ik weer ! Ik heb een extra rustdag genomen, maar eerst een verhaaltje.

Na mijn vorige mail gaan eten. De restauranthouder had een verzameling van 200 flessen drank achter de bar.Na het eten had ik wel zin in cognacje; hij zoeken maar kan er geen vinden. Ik dacht ikdacht help even mee en ja hoor Napoleon V.S.O.P. van 20 jaar oud gevonden. Trek maar open,ik zaleens proeven of hij nog wel goed is.Hij komtaan met champagne glas, dus zelf maar copa glas gepakt en hij giet mij een bel in, glas bijna halfvol. Zijn vrouw ruikt en trekt een vies gezicht en zegt: 'als die nog maar goed is, want die staat hier al meer dan 15 jaar '.Maar ik offer mij wel op en neem een slok. ' O wat lekker en geniet van mijn copa ! Als ik later afreken vraagt hij 4 euro voor de cognac en ik vraag onozel of dat voor de hele fles is.Hij kijkt mij eens aan en zegt : ' Niemand drinkt die hier, dus neem maar mee, maar moet wel lege fles hebben voor de show achter de bar '.Nou dan breng ik hem zondag wel terug, dan ben ik toch weer hier. Dus geniet ik elke avond van heerlijke copa.

s' Morgens vroeg aangereden want ik wil op tijd, om 12.45 uur bij het eind van special zijn en dat is toch nog 500 km. voor mij. Het eerste stuk pal naast de STILLE-OCEAAN gereden daarna land inwaards om bij special te komen.Even gepraat met gedisqualiseerde Australiër, die uit de race is, omdat hij controle punt gemist heeft. Je krijgt dantape over je nummer en kun je naar de openbare weg, om naar het bivac te komen (zie fotos als mij dat lukt)

Ik ben te laat bij eind van special. Er zijn al veel motorrijders door naar bivac en heb geen Nederlander meer gesproken. Ben meteen door gereden naar Antofagasta hier gegeten en nog 200 km. doorgereden naar Maria-Elena om te slapen. Dit is bij hetbegin van special van morgen. Het is hier echt bloedheet, zelfs op de motor koel je niet af en dan nog veel zand door af en toe harde wind. Want de zon doet zijn best hier, mijn kop verbrand (draag nu zoveel mogelijk pet) neus en jukbeenderen zijn aan het vervellen,lippen kapot en maar zonnebrand en uierzalf smeren. Ja,ja het is afzien hier !

Ben redelijk optijd in Helena en wil vroeg een hotel of iets anders zoeken, want er zijn tientallen volgers net als ik en die komen ook nergens het bivac in.In de bivacplaatsen is alles waar te slapen is, vol door organisatie, Eerst tanken, ik wilmijn motor starten,maar destartmotor slaat vast en heel mijn stroom valt uit. Ik heb helemaal geen pik meer, motor onder boom geduwd en op onderzoek uit met controle lampje waar ik nog wel stroom heb. Blijkt een draad, vlakbij contactslot van oog af te zijn. Ik kan hier moeilijk bij en heb ook geen nieuwe draad en ogen bij (puntje voor volgende trip), maar wat heb ik geluk er komt een elektro monteur reparatie aan benzinepomp uitvoeren. Die wil wel helpen, tank gedeeltelijk los en nieuwe draad gemonteerd. Maar hetprobleem is hiermee niet opgelost, weinig stoom en valt termisch uit. Draden een voor een los, kijken waar hetprobleem zit en we komen tot de conclusie dat het het startgebeuren moet zijn; sonanoite of startmoter of iets dergelijks. Startmotor met hamer wat tikken gegeven en mijn stroom valt niet meer weg. Met start kabels mijn moter gestart en hij loopt weer prima en na 5 minuten kan ik weerop eigen kracht mijn motor starten, Monteur helpt nog mee gereedschap op ruimen en zadel monteren. Hij heeft toch een dikke 2 uur mee geholpen, maar wil absoluut geen geld vragen. Hij houdtvan motor rijders en doet zoiets graag. Heb het toch goedgemaakt met hem en ganu hotel zoeken.

Toen ik net stilgevallen was stopte 3 motor rijders, 1 Oostenrijker en 2 Austaliërs , die ook in Helena willen gaan slapen. Ik vraag of ze voor mij een slaapplek willen ritselen, omdat het voor mij wel eens te laat kan worden. Ze beloven om terug te komen als ze wat gevonden hebben. Maar nu mijn motor klaar is na 2 uur, zijn ze er nog niet en twijfel wat ik moet doen; wachten of zelf iets gaan zoeken. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig en krijg al slechte gedachten over een Oostenrijker. Dit omdat we in Europa ook wel eens wat malheur met een Oostenrijker gehad hebben. Maar net als ik op het punt sta om aan te rijden, komen ze in een auto aangereden met een Chileen aan het stuur, die zelf ook motor rijd.Ze hebben in een pension voor mijnwerkers, wat beddenkunnen regelen, omdat alle slaapplaatsen in het stadje voor Dakar zijn gereserveerd. Maar wij hebben weer geluk.(12 euro voor 4 personen)

Even tussen door de Oostenrijker en Australiers hebben elkaar bij douane leren kennen. Hebben hun motoren naar Chilie overgevaren, maar hier moeten ze5 dagenwachten voor ze hun motoren vrij hadden; door stakingen e.d.Het isnu eerste dag dat ze rijden.

Hij weet ook nog een goed restaurant en wil ons wel taxien, want hij moet zelf ook nog eten. In het restaurant krijgen wij de rook vrije ruimte. Hier voel ik mij thuis; puinhoop van hier tot Tokio. Wij kunnen in de keuken kijken en hier is een cocina volop aan het werk en vriendelijk; echt ongelofelijk. De Oostenrijker en Ausies willen chicken en chips; want wat de boer niet kent vreet hij niet !Ze kennen ook geen woord Spaans, maar vinden het goed als ik het regel. Heerlijke salades, verschillende soorten vlees; kip, varken en kalfs; sausen, groenten en patatas. Nagerecht : meloen met likeur en de nodige flessen koud bier. Heerlijk gegeten, een gezellige avond, met een hele leuke bediening. Wij hadden besloten om voor de Chileen te betalen omdat hij ons verschrikkelijk goed heeft geholpen maar hij wil hier niks van weten. Uiteindelijk betaalden wij de rekening en hij de fooi, iedereen blij !

s' Morgens om 6 uur eruit omdat om 7 uur eerste motorrijders bij special zijn. Wij zijn keurig op tijd en ik maak wat foto's bij mijn collega's van TOTAL. Als ik mijn motor weer wil starten, weer het zelfde euvel van gisteren, maar weet nu wat ik te doen heb. Start mijn moter met cickstarter (voor de jappenrijders dat is een stok die je uit kunt klappen en als je daar met je hele gewicht op gaat staan begint je motor te lopen) , mijn moter slaat aan, maar komt niet op toeren omdat de startmoter mee blijft lopen. Maar met de hamer los ik dat probleem op en besluit nu om niet meer electriek te starten.

Hier komt een Chileen op mij af ( keurig in KTM costuum ) die mij in perfect Nederlands aanspreekt. Zijn Opa was Nederlander, waar hij altijd Nederlands mee sprak. Hij is ook motor rijder, Chileens kampioen Enduro en in de belangrijkste ralley van Chilie is hij vorig jaar derde geworden. Hij vraagt of ik hem als het mogelijk is, met de Nederlanders in contact te brengen, maar hij blijkt de meeste te kennen ook Marc de Reuver en meer Nederlandse Enduro rijders kent hij al. Als Frans Verhoeven als eerste aankomt en speciaal voor mij stopt , blijkt Frans hem ook van naam te kennen en de andere Chilenen die in de ralley zitten ook. Later nog met Henk Knuiman gesproken. Marjam Pol was niet goed te spreken gisteren, ze wasgevallen.

Later meer moet nu gaan eten ! Smakelijk

vervolg rustdagen

8 januari 2010

Hier ben ik weer; MOEST mee gaan eten, hierover later meer.

Bij de start van de special ook nog effen met Tonny van Dijne gepraat.Zijn navigator Wouter Rosegaar had wel van mij gehoord maar mijn Harley nog niet gezien. Dus ging even mee kijken vond het hartstikke leuk, bijna alle rijders vinden het speciaal wat ik aan het doen ben en komen mij spontaan een hand geven en veel luck toewensen. Zelfs Robby Gorden met zijn Hummer stopte even om mij een duim te geven, herkende mij nog uit de Roemenië ralley. Natuurlijk met Eric van Loon en Eric Verhoef eenbabbeltje gemaakt, ze gaan echt goed. Goede zet van Eric van Loon om de meest ervaren Dakar man als navigator te vragen, want Eric Verhoef is echt een grote mijnheer in de Ralley. Nog even Nederlands praat met Andrew Cox uit Zuid-Afrika. Bij de GINAF trucks is het ook altijd gezellig, een echt leuk team die achterhoekers; echt van nie lullen maar poetsen !

Heb besloten om niet naar Iquique te gaan maar om terug te rijden naar Antofagasta om wat te sleutelen, wil mijn startprobleem oplossen en ook mijn achterrem verdiend wat aandacht want functioneerd niet zo als hij moet, maar hier heb ik alle onderdelen voor bij. Die Nederlands sprekende Chileen heeft mij een garage aan bevolen waar ik wel zelf kan sleutelen. Ook moet ik dan slaapplek voor drie nachten zien te regelenwant ralley komt morgen terug naar Antofagasta om de rustdag te nemen. Daar komt altijd veel volk op af, zodat ik maar moet zien of ik slaapplek vind, heb alwel entree band voor rustdag. Ikben gematst door Michel de Groot Team chef van het Vicking team, die mij erg graag mag.

In Antofagasta moet ik dus internet cafe, garage en slaapplek zoeken. Het eerste wat ik zie is een internet cafe.Zet mijn moter in de berm en voor dat ik hem afsluit stopt een sportmotor honda 600. I am Michael and can I help you ?. Ja misschien wel, want ben op zoek naar garage, slaapplek en Internet, maar dat heb ik al gevonden. Als je wilt kom maar mee naar mijn huis heb alle drie andI invitade you. Dat is weer boffen voor mij. Rij achter hem aan naar zijn huis, boven op een heuvel met uitzicht over de stad en de zee. Best een groot huis, maar wel overal rotzooi, echt ongelovelijk, wat een puinhoop overal. De achterplaats vrij gemaakt van de rommel zodat ik hier kan sleutelen en gelukkig uit de zon, aan de gang. Michael helpt mij volop; zo zijn die Michaellen wel !!!. Start motor elektriek afgekoppelt, sonanoid ook, overal isolatie om en van nu af moet ik met kickstarter starten. Achterrem gedemonteerd eigenlijk moet ik remschijf vervangen, maar red deze rit verder wel met nieuwe remblokken hoop ik. Ook de verlichting van mijn aanhanger functioneerd weer als van ouds. Nieuwe achterlamp in mijn motor en het daschbord verlichting zandvrij gemaakt want neutraal verlichting heb ik nu wel erg nodig.

Zijn moeder komt om 4 uur vragen om te eten en heeft voor mij ook gekookt : bordje rijst en aardappelpuree met vis en een grote schaal salade van tomaten en uien en een groot stuk taart na. Wat heb ik weer geluk !

Als wij om 8 uur klaar zijn met sleutelen, wordt het tijd om wat te drinken. Ik vraag of hij bier heeft maar jammer dat hebben ze niet in huis, maar dat haal ik wel hier tegenover is een winkeltje. Hij zelf drinkt geen alcohol, maar zijn vader die straks thuis komt, lust ook wel een biertje. Met veel moeite krijg ik hem zover dat hij geld aanneemt om bier te halen. Gaan lekker in de voortuin zitten en als zijn vader thuis komt, drinkt hij er een mee. Zijn ouders zijn in alles echt geinterreseerd en vragen mij het hemd van het lijf. Wat is het dan fijn dat je wat Spaans kent. Zijn vader laat trots foto's zien van zijn Indian motor, hijheeft hem jammer genoeg verkocht aan zijn broer. In een grote zijkamer staat een poule biljart en ik ontkom er niet aan en moet een partij biljarten. Zijn uitwonende zoon komt langs en we kunnen met drieën biljarten, want Michael heeft er echt geen zin in.

Moeder heeft onder tussen het eten weer klaar. Deze keer groot stuk vlees en frietjes en salade. Lekker koud bier erbij perfect. Als ik zijn vader vraag of hij een cognacje lust, kan de avond niet meer kapot en de fles moet voor zondagleeg zijn. Om half een gaan slapen en ik hoef er morgen nergens vooruit en word om half tien pas wakker.

Lekker gedouched, goed ontbijt, zijn ouders zijn al het huis uit ,en ik kan aan mijn verslag gaan werken, maar om half 2 moet ik mee gaan eten in het centrum vande stad. Wij met de bus daarnaar toe en tot mijn verbazing zitten zijn ouders al op ons te wachten. Gisteravond had ik verteld dat ik het liefst bij de lokale restaurantjes ging eten en niet in toeristen restaurants en nu hebben ze mij uitgenodigt in een specifiek Chileense eetzaal. Dit had ik zelf nooit gevonden en er zitten minstens 100 man binnen. Keus uit drie soorten soep en uit drie hooftgerechten en ijsje na ,dat is het.Ik ben de enigste toerist. Ik vond dit zo leuk van hun dat ik dacht, dan zal ik afrekenen. Maar zijn vader maakt met zijn hand,pistool gebaar dat hij mij dan dood schiet. Nu weten jullie waarom ik mijn verslag in twee delen moest doen.

Morgen ga ik met Michael naar het bivac en moet hem daar binnen zien te smokkelen waar hij zich erg op verheugt. Michael is student grafisch iets en wil striptekenaar wordenen volgens mij heeft hij hier wel aanleg voor. Zie de foto's als dat lukt tenminste. Hoop morgen nog iets van de rustdag op de site te krijgen en zal dan wel weer tijdje uit beeld zijn.

HOUDOE

uit gerust

11 januari 2010

Daar is ie weer !!

Allereerst balen van rustdag, ik kwam er G.V.D. niet in, ik had Michael beloofd om naar het bivac te gaan. maar kwamen niet binnen. Mijn polsbandje was van 8 jan. en het was 9 jan.dus niks binnen. Het is mij ook niet gelukt om via slinkse wegen binnen te komen, er kwam gewoonweg geen enkel voertuig binnen wat niet in de ralley thuishoort, dus kofferbak taxi was ook geen optie.

Toen maar met Michael naar centrum van de stad en lekker gegeten, wat gedronken en naar zijn huis. Ditis een groot huis tegen een berg aan en luxe ten opzichte van de vele krotten die je ziet. ZIjn vader is een gepensioneerde politieman en beunt volop bij met antiek restauratie. Zijn moeder werkt zaterdag en zondag in kraam op de plaatselijke markt. Ze hadden nog een verrassing voor mij , ik kreeg een kookboek met Chileense gerechten;Engels en Spaans-talig. Volgens vinden ze dat ik er beetje ondervoed uitzie ! Van Michael kreeg ik nog een insigne van het Chileens leger voor op mijn jas. Met vader nog potje gebiljard en gegeten, een lekkere koude pint gedronken en op tijd naar bed. Morgenvroeg rijd Michael op zijn BMW R80 van 1984, mee naar startbij hetbivac ongveer 100 km rijden. Ik krijg het niet voor elkaar om hun geld te geven voor eten en onderdak. Zewillener niks van weten, wel willen ze dat ik in Nederland wat onderdelen voor zijn BMW op de kopga tikken, want daar is in Chilie niks van te koop.

Vanmorgen vroeg op, om naar de start van special te gaan. Eerst tanken en daar krijg ik het voor elkaar omMichael's tank benzine te betalen,Hij heeftmij nu al een mailtje voor gestuurd om te bedanken ! Op tijd aan de start van motoren, wekonden in de start-paddock komen wat verboden terrein is voor buitenstaanders. Wekonden volop met de rijders praten die nog in de race zitten. Van de 200 motoren en quads zitten er nog 95 in de race ! Het is dus een best zware ralley en dan zijn er nog moeilijke passages geneutraliseerd, anders was het een nog groter slagveld geweest.

Van de Nederlanders zitten er nog 8 van de 11 gestarte, in de race. Mirjam Pol is 2 dagen voor de rustdag flink gevallen, kuitspier gescheurd, stijve rug en bovenbeen flink gekneust. Gelukkig kan ik haar nu eens helpen, ze kan niet alleen van motor af. Ik heb de motor onder 45 graden gehouden; dan kan ze met veel moeite rechterbeen over buddy krijgen om af te stappen. Ze ziet tegen de etappe op, vooral laatste 90 km, veel los klapzand. Ze beseft dat ze absoluut niet moet vallen, want ze kan haar motor niet overeind krijgen ! Maar ze heeft wel karakter, want als haar concurente voor het dames klassement start, zegt ze : 'die moet ik vandaag niet laten gaan, want dan kan ik overwinning wel vergeten'. Ik heb nog meer respect voor haar gekregen dan ik al had. Als het tijd is voor haar om te starten, helpen we haar weer op motor. Ze kan niet op haar rechterbeen steunen om motor in de versnelling te zetten. Dit doe ik voor haar, met de handen weg ik ze. Ben benieuwt hoe dit afloopt ! Later spreek ik nog 2 motorrijders die besloten hebben om achter haar te blijven, om in geval van nood te kunnen helpen. Dan zie je hoe belangrijk het is, om geen vijanden te maken onder de rijders.

Om de ralley te rijden moet je goed bij de les zijn en niet gestrest zijn en ook niks over het hoofd zien ! Want hoe is het mogelijk dat na de rustdag, iemand na 80 km zonder benzine staat, als je weet dat je na 100 kmbezine van organisatie krijgt voor de special. Er kwam vandaag zelfs een rijder na 20 minuten weer terug naar start, omdat hij was vergeten te tanken, voordat hijde start-paddock binnenging !Nadat alle motoren weg waren, zijn we bij onze motoren gaan staan,voor start-padock. Hier komen ze toch allemaal langs en tussen autos loop je altijd in de weg. Tim Coronel herkent mij nog van Afrika Dakar. Eric en Eric zijn rustdag ook goed doorgekomen en hebben er zin in.

Komt er een Duits stel op mij af die ik in Senegal op camping Zebrabar heb ontmoet. Ze zijnnu in Zuid-Amerika rond aan het trekken. Kei leuk om die hier weer tegen te komen !

Later word ik nog uitgebreid gefilmd en geintervieuwd door een filmploeguit de Ukraine. De cameraman is zelf biker en heeft mij in Afrika in LeDakar gezien. En vorig jaar zag hij mij in de Ukraine rond rijden. Ik laat terzijner tijd wel weten op welke site het te zien is.

Om 11 uur afscheid genomen van Michael, hij vond het echt gaaf om alles eens van dichtbij te zien. De rit die we gemaakt hadden, van 100 km naar de start, was zijn langste rit ooit. Naar mijn gereserveerd hotel gereden, toch nog 450 km.Hier lekker languit in bad en voor de eerste keer na week, mijn kop eens kunnen scheren. Er zit nu weer gewoon huid op ! Ook het vervellings proces van de neus verloopt voorspoedig. Alleen mijn lippen zijn nog niet wat het moet zijn, ondanks volop labello. Ikrijd nu hele dag met mijn col tot aan mijn ogen en lange mouwen. Als ik stop, gaat meteen depet op !

Ik ga dadelijk mijn fles cognac terug brengen en eten. Er zit nog een flinke bel cognac in de fles,voor na het eten.

Houdoe tot de volgende keer ! Ik denk dan vanuit Argentinië, want ga nu een dag eerder de pas over dan de ralley zelf

laatste avond in Chilie

12 januari 2010

Ja, ik heb weer internet gevonden en slaap hier ook. Een garage voor mijn motor,alles bijelkaar.Van morgen om 9 uur vertrokken om op tijd aan finish van special te zijn. Kom ik daar, hebben ze hem ingekort, zonder mij iets te vragen. Ik ben toen maar meteen doorgereden en zit nu op 1 uur rijden van de finish van de special van morgen. Vandaag weinig benzine pompen gezien. Toen ik stopte om de reservekan benzine in m'n motor te kiepen, werd ik aangesproken door omroep Brabant, Ze kenden mij nog van Le Dakar in 2007. Ze waren zeer enthousiast en hebben flinke opnames en intervieuw gedaan. Ditwordt een dezer dagen uitgezonden, dus blijf aan de buis. Ze hadden geluk ! Ik had net geconstateerd dat ik een lekke band van aanhanger had, dus ook maar meteen verwisseld.

Gisteravond mijn lege fles cognac terug gebracht naar rechtmatige eigenaar. Hij was met de lege fles bijna blijer dan ik met volle. Hijstaat nu weer netjes in de rij, achter de bar. En ik heb daar laatste copa opgedronken.

Waar ik al bang voor was; mijn favoriet Mirjam Pol ligt er helaas uit. Hoop haar nog te spreken voor eind van Dakar. Ze heeft in ieder geval wel karakter getoont.

Het volk langs de weg wordt met de dag enthousiaster, echt ongelofelijk hoeveel mensen op de been zijn.Vandaag een heel stuk voor bivak, staan ze gewoon rijen dik langs de weg te zwaaien met vlaggen en toeteren met van alles wat herrie maakt.

Ik ben ook aan het proberen om foto's op de site te krijgen, maar duurt ongeveer 20 minuten per foto, dus ik hoop dat het lukt voor ik naar bed ga .

Vandaag niet meer zo verschrikkelijk heet. We zijn het woestijn gebied uit, het wordt algroener, veel geiten en schapen en zelfs koeien gezien.

Houdoe ! Het volgend verhaal is in ieder geval vanuit Argentinië

goed nieuws

13 januari 2010

Ja : Frans Verhoeven heeft vandaag etappe gewonnen !!!!!!

Allereerst eenverslag van dinsdag. Dit was een mooie dag voor mij, leuk gereden, fijn geouwehoerd en veel plezier gehad. s'Morgens na een heerlijk ontbijt was ik op tijd voor het eind van special. Frans Verhoeven volgens mij op de 10e plaats en Henk Knuiman 12e. Ik stond stuk voorbij de finish, bij detankstop, maar kon niet bij hettanken komen. Er staat daar een hoop publiek, die helemaal gek zijn en foto's willen maken van Ralley deelnemers. Sommigen doen hun bril evenweg, maar houden helm op. Wat niet in goede aarde valt bij het publiek,die willen koppen zien. Toen Frans stond te tanken, riep ik hem en hij kwam na tanken naar mij gereden. Ik vroeg hem zijn helm af te doen voor het publiek; er werden kinderen in zijn arm geduwt en maar fotograferen, Later reed Frans stukje terug en met een ferme Wheely, kwam hij weerlangs gereden. Hij heeft er een hoop fans bij in Chili !!. Later met Henk Knuiman hetzelfde gedaan, alleen geen Wheely, dat zit niet in Henk zijn aard.

Ik ben toen tussen rijders doorgereden naar dehoofdweg, om daar de route op te pikken enterug tegaan naar Argentinie. Ik wil vandaag persee depas over, om de meute morgen voor te zijn en op tijd bij start van special van Woensdag te zijn,

Bij de hoofdweg staan veel service trucks op rijders te wachten en daar tref ikde service wagen van het Honda team.En wie zit achterin; ja hoor Mirjam Pol ! Ikheb een hele tijd met haar gesproken en wat foto's gemaakt. Ze was het er nu wel mee eens, dat de dokter haar een startverbod opgelegd had. Ze loopt als een oud wijf met krukken en heeft trapje nodig om in auto te komen, maar ze had wel weer goede zin en buurtte volop,

De gas erop; want ik moet nog 500 km naar Argentinie !Als ik een stuk voor de pas stop om wat te eten en drinken, stopt Marc , de logestieke man van de organisatie.Hij baalt ervan dat hij mij nergens binnen krijgt hij en geeft mij een orgineel medewerkers T- shirt, wat Dakar stickers, een flink lunch pakket en flessen water. Ja, zo zijn Harley-rijders onder elkaa ! Als ik nog met hem sta te praten, komt dat 'vriendelijke' stel uit Australie, op hun BMW langs gereden, maar ik heb echt geen zin in hun. Als ik aangereden ben, komen 5 Chilenen op dikke ofroads voorbij geblazen, volop foto's makend en filmend rijden ze mij voorbij.Als er bij wegwerkzaamheden om en om verkeer is, kan ik een rij auto's en vrachtwagens voorbij om vooraan te gaan staan bij de Chilenen.Wij hebben de grootste lol. Als ze vragen waarom ik krukken aan mijn aanhanger heb hangen, zijn ze helemaal vol ongeloof en ze beloven mij bij de douane te helpen, zodat ik op mijn motor kan blijven zitten wachten. Als we aanrijden laat ik eerst alle motoren vertrekken en rijd hun achterna. Bij Chileense grens rijd ik een hele rij voorbij, naar mijn Chileense amigos. Het Australies stel staat keurig in rij te wachten.Mijn amigos hebben de douane al ingelicht over mijn handicap en ik word meteen geholpen ! Ik rijd met hun aan, ze hebben mij ingelicht dat ik na 100 km bij Argentijnse grens, de meest linkse baan moet pakken,want daar is speciale gate voor motoren.

Ik rijd heerlijk relaxed de pas over. Echt prachtig mooi, een zonnetje in de rug. Het Australies stel komt mij voorbij gereden en er kan net een handje vanaf, Bij degrens rijd ik weer een hele rij voorbij en rij naar mijn amigos. Ze hebben ook hier de douane ingelicht en kan op mijn motor blijven wachten en zij doen het papier werk. Voor mij echt super ! Ik heb ze wel ingelicht dat elke foto een pintje kost en een film 3 pinten. Wat zal ik dronken worden ! Ze vragen of ik al een slaapplek geregeld heb.Bij de start van special van morgen, hebben zij 6 twee-persoons kamers gereserveerd en met 5 vrienden die later komen, hebben zij kamer over. Voor mij dat is boffen!

Na de douane een heerlijke afdaling van 100 km prachtig asfalt en een brede weg. Echt kicken. Als ik bij het hotel kom, zijn mijn amigos er nog niet. Iksnap er niks van. Wel ontmoet ik hier het NederlandsPers Team, wat elk jaar een Dakar boek uitgeeft. Zij hebben geen kamer kunnenkrijgen, alles vol. Maar ze kunnen wel internet gebruiken en een tentje op gazon kwijt. Als mijn amigos komen, blijkt er iets mis te zijn met hun boeking. Het hotel is overboekt. Zij krijgen wel een aanbod om achter het hotel in een eenvoudige hostal, 3 drie-persoons kamers te krijgen. Maar ze houden de boot voorzichtig af en gaan aan het bellen met hun boekings agent. Ze krijgen hetgeregeld, dat ze 20 km verder 5 kamers kunnen hebben in mooi hotel. Ik neem 2 drie-persoons kamers van hun over zodat het Nederlands Pers Team van 4 man, ook binnen kan slapen, zo maak je vrienden ! s'Avonds met hun nog lekker gegeten en een pintje genuttigd.Leuke afsluiting van mooie dag.

Om acht uur naar de start van special. De rijders zijn om 5 uur al vertrokken om de pas over te komen. Ik heb Frans Verhoeven nog wel gezien, maar niet gesproken. Met Henk wel tijdje gepraat, later ook nog met Tonny van Deijne en de twee Ericen. Diewaren in hun nopjes met plek 14 en 18e van gisteren en ze staan bij de start, vrij vooraan inde rij, Later nog 200 km gereden eneen zeer luxe hotel, vlak bij einde van special, kunnen pakken, Ik heb uurtje in bad gelegen en ga mijn verslag maken. Danzie ik op de site van Frans Verhoeven dat hij vandaag etappe winnaar is, Dat zal vanavond feesten worden want 10 man, van 'de ouwe kaf' ( vrienden uit voornamelijk de Kempen ) zijn speciaal voor Frans Verhoeven en Eric van Loon over gekomen uit Nederland,om te suporteren en het schijnt dat Eric vandaag 14 de geworden is in de proef. Dubbel feest !

Houdoe en tot volgende verslag, Ik ga nu pintje pakken want is hier heet !!!!!!

nog een keer tanken

15 januari 2010

Daar is hij weer !

Donderdagmorgen lekker uitgeslapen, nadat ikgisteravond heerlijk genoten hebop de plaatselijke plaza. Ja, dat is hier hetzelfde als in Spanje, een groot sociaal gebeuren en ik met1 liter bierá 2 euro heerlijk onder de platanen zitten. Later nog heerlijke pizza, koffie na en op tijd naar bed.

Vandaag komen de eerste rijders om 12.00 uur aan,na een lange special van 550 km. Dus ik heb tijd over om mijn reserve band van aanhanger te laten repareren. Ik vind de plaatselijke bandenboer, die de klus wel kan klaren. Ikheb zelf een nieuwe binnenband bij, want die maat hebben ze toch bijna nergens. In zijn zaakje is het een puinhoop van hier tot Tokio, echt iets voor mij. Hij is wel erg Katholiek, want aan de muur hangt foto van onze lieve Heer, foto van Sint-Jozef met kindje Jezus op zijn arm en een foto van de heilige maagd Maria (al ben ik daar niet helemaal zeker van).Zie mijnfoto's, als ik ze tenminste op site kan krijgen. Want zonder hulp, lukt mij dat nog steeds niet ( sorry Lex voor de les ! )Als ik mijn oude binnenband weg wil gooien, omdat die rond het ventiel afgescheurd is, kijkt hij mij verwondert aan. Hij kan die wel repareren, dan heb ik tenminste weer reserve binnenband. Hij knipt en plakt er een verstevigings-ring open zet hem20 minuten onder handpers, om te drogen. En inderdaad z.g.a.n. Hij schroeft mijn reserve wielweer onder mijn aanhanger, controleert de bandenspanning van de motor en aanhanger, smeert mijn ketting ook meteen; gaatmet eenkrik onder de trekhaak zodat mijn achterwiel vrijkomt en komt dan met de rekening.Verschiet niet; 3 euro incl. Als ik hem 4 euro afreken, wil hij mijn motor ook nog poetsen !

Ik op weg naar het einde van special, maar als ik naar, volgens mij de goede plek rijd, zie ik nergens geen mensen langs de straat. Bij navraag bij een benzinepomp, blijkt het 50 km vanaf mijn planning te zijn. Onderweg hier naar toe, een verschrikkelijk ongeluk gezien met een motorrijder. Hijis in aanraking gekomen met een bestel bus en onder een vrachtauto terecht gekomen. Zijn helm ligt zeker 30 meter verder op straat en zijn motor helemaal in de kreukels. Als ik zoiets zie krijg ik koude rillingen en gaan mijn gedachten terug naar mijn eigen ervaring.

Op de plaats waar de rijders weer op harde weg komen, is het een drukte van jawelste en de politie wil dat ik mijn motor paar honderd meter verder parkeer. Maar ik weet hem met zielig verhaal over te halen, zodat ik in een zandpad langs politieauto mag parkeren. Meteen honderden mensen rond mijn motor en foto's knippen, niet te geloven. Als ik ze vertel dat mijn vriend gisteren de etappe gewonnen heeft, gaan ze helemaal los. Ik heb eerst tussen het volk onder een boom gezeten, lekker in schaduw.Als de eerste motor uit etappe komt, ga ik op weg staan want ik wil Frans staande houden, om hem te feliciteren. Hij is vandaag als eerste gestart, dus hij moet als alles goed gaat, bij eerste rijders zitten. Marc Coma als eerste, daarna alle toppers en Henk Knuiman redelijk vooraan, geeft eenduim dat alles naar wens is, maar geen Frans te zien. Ondertussen krijg ik eten en drinken aangeboden van een familie, die hier met een open vrachtwagen, de nacht heeft doorgebracht en grote tent gebouwd hebben, zodat ik net langs het parcours in schaduw zit. Zehebben paar kilo vlees op BBQ en volop drank. Maar ik houd het bij fris, want moet later nog minimaal 300 kilometer naar volgende etappe. Als een ijscoboer langs komt trakteer ik op ijsje, nu kan het helemaal niet meer stuk. Kinderen moeten op mijn schoot en op de moter met mij, echt leuk !Maar om 3 uur nog geen Frans te zien, de eerste quads zijn al gepasserd. Ik besluitom aan te rijden, de eerste 30 km tussen plubiek door, ongelofelijk wat een enthousiasme. Daarna neem ik een andere route, om Mendoza en St Rafael te mijden en steek de route in van morgen. Als ik vlak voordat ik hotel tank, zie ik verschillende bekenden uit de ralley, maar niemand heeft info. over Frans. Tegenover het hotel gegeten bij een restauranthouder die zelf motor rijdt, een Honda Shadow van 1800 cc. Maar als ik een tijdje met hem heb geouwehoert, had hijliever een 1340 cc gehad. Ik weet nu alleen dat er vandaag geen ongeluk gebeurd is bij ralley.

Om 7 uur vanmorgen al op motor, moet nog 250 km naar eind van special, waar om half 11 eerste motor wordt verwacht, dus dat moet makkelijk kunnen. Maar na 100 km breekt mijn gaskabel,toch weer tijdje repareren. Ik heb een nieuwe kabel en nippeltjes bij, dus no problem. Maar ben nu toch te laat voor finish van etappe. Besluit maar meteen door te rijden naar start van de special van laatste etappe Zaterdag. Wil daarna, via een ander route, naar Buenos-Aires om mijn motor te stallen en meteen door te rijden naar de finish van de Ralley en naar het Holland Heineken House of zoiets. Na 100 km komt de serviceauto van BMW langs mij rijden en steekt Frans zijn kop uit het raam. Ik zie geen verband of gips dus valt wel mee, met gebarentaal maakt hij mij duidelijk dat hij door materiaal pech is geveld en niet door salto of zoiets. Gelukkig maar al is het wel jammer.

Als ik na 750 km bij een hotel stop, staat meteen plaatselijke TV voor mijn neus. Een intervieuw in het SPAANS. Wat zullen de mensen hier vanavond lachen. Als ik ze op het eind van het intervieuw vertel, dat mijn volgende Koningin een Argentijnse is en dat ze heel populair is in Nederland, lachen decameraman en intervieuwers zich al kapot. Dus vanavond op kanaal 4 of 11 zal ik eens kijken wat ze er van gemaakt hebben. Vandaag kwam omroep Brabant even langs mij rijden met duim omhoog, dus denk ik dat er toch nog iets van gaat komen. In het hotel beding ik wel meteen korting, nu hun hotel duidelijk in beeld is geweest. Ik krijg een 2- persoons kamer, met een groot bed, voor de prijs van een 1- persoonskamer. Dus heb iets verdiend met mijn optreden. Ze riepen net van receptie dat ik op TV ben. Ik meteen kijken en valt mij niet eens tegen alleen wat Engels er tussen door.

Morgen nog een keer tanken en de ralley zit er weer op voor mij.

Houdoe en het klinkt misschien wel saai, maar ikga een dikke pint drinken, want het was weer heet vandaag !

einde Ralley

19 januari 2010

Ik begin maar bij Zaterdag, 16 januari, de dag van laatste special:

Om 9 uur ben ik bij het begin van special, goed op tijd !. Gisteravond in het centrum, door verschillende mensen aangesproken, dat ze mij op TV gezien hebben. Zewillen met mij op defoto en willen een handtekening, hetmoet niet gekker worden. Alleen hebben zich nog geen groupies gemeld, maar wat niet is kan nog komen. Alle Nederlandse motor rijders heb iklangs zien komen en zij mij ook, want ik had de motor goed in het zicht staan !Henk Knuiman stopt zelfs nog even, met teammaat Marco Coma en we beloven elkaar om vanavond een consumptie te nuttigen. De auto's heb ik niet afgewacht, want ikwil op tijd in Buenos-Aires zijn voor het feestje. Op weg naar eind special, wordt heel de volgers-karavaan eenzandpad ingeleid. Daar heb ik dus geen zin in en zoek mijn eigen weg over harde weg. Net voor Buenos-Aires zit ik weer op de route van LE DAKAR en de eerste rijder die ik zie isde Brabander : Marcel Snijders. Ikrijd een hele tijd met hem op, echt eengekkenhuis; viaducten, bermen, incluis de binnen berm; alles vol met vlaggen en zwaaiende Argentijnen. Later hoor ik dat er meer dan1 miljoenmensen langs de straten stonden. Ook nog even meegereden met Ed de Groot, de enige Nederlandse kisten jongen, dat wil zeggen zonder ondersteuning. Dat zijn voor mij de echte helden!

Bij mijn PENSION annex Motor zaak, helaas niemand aanwezig. Na eentelefoontje beloven zij te komen, want zij zijn in centrum bij deintocht. Veel later staatmijn motor binnen en met eentaxi naar centrum, maar ikben te laat. Wel nog service-trucks gezien, maar ook die komen ook niet binnen in hetpark fermee en moeten naar eenhotelom daar hun auto's parkeren. Niemand komt hier binnen, alleen decoureurs die ralley officieel gefinisht zijn. Dus ik al helemaal niet !Dus maar hetin centrum op stap, best leuk, maar geen Nederlanders. Die zijn in het HOLLAND-ARGENTINA house en ik weet niet waar dat is. Een leuke avond gehad,maar ikmis toch iets. Later met detaxi naar hetpension, waar ik samen met een Mexicaan logeer.

s'Morgens ( zondag 17 januari )met hem ontbeten en ik op motor naar centrum. Ik heb nu meer geluk en zie veel bekenden en weet nu ook waar ik vanavond naar toe moet. Wouter Rozengaar, de navigator van Tonny van Deijne, matst mij met eenentreebandje voor hetpodium feest. Dus mijn motor terug naar pension en vlug naar podium feest. Dat is weer geluk hebben; drank en eten free en alle rijders zijn hier, om met sponsors, familie of team wat te vieren. Dan leer je de Hollanders toch weer kennen, die blijven zuipen. De laatste twee uur alleen nog maar Nederlanders aanwezig en echt dolle boel. Wat een feest ! Later naar Holland- Argentina House voor alle Nederlanders en die zijn er allemaal. Ook de niet gefinishte, zie nu veel bekenden, die ik hele ralley nog niet gezien heb. En wat heel leuk was: dit feestje werd georganiseerd door een Henk uit Eersel wonend in de Dreef (import). Alard Kalf is hier woordvoerder bij de huldiging maar die vindt zijn eigen veel belangrijker, als alle rijders te samen. Wat een eikel is dat !Hij heeft mij devorige ralleys al verschillende keren gezien, maar als ik bij paar mensen sta te ouwehoeren, geeft hij iedereen hand, behalve mij. Wat de rijders en monteurs betreft niets dan vriendelijkheid, lullen volop en feliciteren mij. Ze vinden het geweldig wat ik doe. Mirjam Pol komt mij bedanken voor de steun en belangstelling Frans Verhoeven, Henk Knuiman, Wuf Van Ginkel, deteam chefs van verschillende merken: iedereen is even enthousiast en hopen mij volgend jaar weer te zien. Het Dakarpressteam, Jeroen van Oers ( fotograaf van KTM )Omroep Brabant, Marcel Vermeij van Ralley-Maniacs; iedereen heeft wel goed woordje.

Om 03.00 uur kom ik in mijn pension en ook mijn Australische vrienden zijn weer hier ( wat fijn !) en een Nederlander meer,iemand van Papoea-Nieuw-Ginea en een Amerikaan. Maar de laatste drie slapen buiten in tentje. s'Morgens toch redelijk op tijd uit bed en geen kater! Ikbesluit om vandaag ( maandag 18 januari )toch maar aan te rijden. Ik had eigenlijk wat onderhoud willen plegen, aan mijn motor,maar doe dat nu wel als het echt nodig is.Wereld reizigers zijn niet het sociaalste volkje en vinden alleen wat ze zelf doen belangrijk. Met de Nederlander heb ik na 5 minuten al ruzie, hij reist al 19 maanden van Alaska naar Patagonië en nu naar Buenos-Aires om naar huis te gaan. Hij heeft op heel zijn trip geen Nederlanse motor reizigers gezien. In Amerika wel Nederlanders opHarleys, maar dat zij geen reizigers volgens hem. Hij komt uit Leiden woont daar al 20 jaar, maar kent Peter de la Brujaire niet !Hoe is dat nou mogelijk, vraag ik mij af. Als ik vertel dat ik in 4 dagen naar Ushuaia ( het Zuiden vanArgentinië - het zo genoemde Vuurland )wil rijden kijkt hij mij ongelovig aan. Ik vertel hem dat een van mijn Chileense vrienden, op een KTM 990 in 17 dagen van Alaska naar hetZuidelijkste punt wil rijden, 17.000 km totaal; zegt hij dat dat niks met motorrijden te maken heeft. Ik leg hem op zun Irsels uit, dat wat hij doet; niks met motor rijden te maken heeft. Want da kunde ok op unne solex !In 19 maanden hoefde mar 30 km per dag te rijden! Nee vrienden zullen wij niet worden. Als hij ook nog in de gaten krijgt dat ik geen laptop,MP3 en GPS heb, ben ik helemaal wereld vreemd voor hem. Want waar luister ik dan naar op saaie stukken? Naar de sound van mijn HARLEY, sukkel. Daar geniet ik van ! Ik heb foto's hoe hij smorgens de eerste uren door brengt, ge gelooft uw ogen nie! Moet nog iemand vinden die ze op de site zet voor mij, dan kunde het zelf zien.

Ik heb dit verslagje gemaakt op dinsdagavond ( 19 januari ) 1500 km onder Buenos-Aires, maardaarover later meer.

Houdoe; tot over paar dagen, dan heb ik meer tijd !Hoop ik